Teknologigiganten Apple viste nylig frem sin neste telefon, iPhone 15. Blant små og store oppgraderinger lokker selskapet denne gangen med et økt fokus på dataspill. iPhone 15 Pro – den dyreste modellen – skal ifølge Apple levere spilling på linje med tradisjonelle konsoller, og flere storspill er allerede bekreftet å være på vei.

Med løfter om større og bedre spillopplevelser har Apple uttrykt et ønske om å gjøre iPhone 15 Pro til «den beste spillkonsollen». Hvorvidt telefoner faktisk kan konkurrere med bautaer som PlayStation 5, Xbox Series X/S eller til og med Nintendo Switch gjenstår imidlertid å se.

Må bli kvitt stereotypene

Det japanske spillselskapet Capcom er blant de første til å hive seg på den nye generasjonen med telefonspill. iPhone 15 Pro-versjoner av Resident Evil Village og Resident Evil 4 lover helt lik funksjonalitet som det grøsserspillene leverer på stuekonsoller. Med andre ord blir dette et steg opp fra de ofte forenklede utgavene vi er vant til å se på telefon.

Assassin’s Creed Mirage er et av høstens største spill. Det kommer også til iPhone 15 Pro. Foto: Skjermbilde fra Apples iPhone 15 Pro-presentasjon

Dersom telefonen skal klare å etablere seg som et verdig alternativ til konsollene, er Apple riktignok avhengig av å bli kvitt de negative stereotypene rundt mobilspill. Ta for eksempel skjermstørrelse og kontrolleroppsett, som stadig trekkes frem som ankepunkter for spilling på telefon. iPhone 15 Pro tar tak i begge disse.

Skjermen er 6,1 tommer på Pro-modellen og 6,7 tommer på storebror Pro Max. Til sammenligning har Nintendos svært populære Switch-konsoll en skjerm på 6,2 tommer, noe som har fungert mer enn godt nok siden den ble lansert i 2017. Kanskje enda viktigere har Apple også lovet muligheten til å plugge telefonen inn i TV-en, for den som ønsker å spille på større skjerm.

Angående kontrolleroppsett vil Apple-telefonen fortsatt tilby berøringsstyring for spill. Her er imidlertid også støtte for alt fra vanlige håndkontrollere til kontrollere man fester på telefonen. Det blir opp til hver utvikler å bestemme hvilket oppsett som passer best på deres spill, men valgmulighetene er der for de som lett blir slitne i fingrene av å holde i telefonen for lenge av gangen.

Så var det prisen

Den aller største utfordringen blir å overbevise kunder om at de får nok verdi for pengene sine. Gjennom alle år med mobilspill har brukere blitt vant til å slippe inn gratis eller betale maks 10-20 kroner for telefonspillene sine. Til sammenligning skal Resident Evil 4 på iPhone 15 Pro skal koste like mye som spillet gjør på PlayStation 5, altså 799 kroner.

Uansett hvor mye funksjonalitet og glitter Apple pakker inn vil det bli svært vanskelig å få den gjengse spillfan til å bruke 700-800 kroner på det som til syvende og sist er et mobilspill. Og da har vi ikke engang snakket om prisen på selve telefonen.

iPhone 15 Pro har veiledende pris på 14 990 kroner her i Norge. iPhone 15 Pro Max koster 17 990 kroner. Det er mer enn dobbelt så mye som en PlayStation 5 eller Xbox Series X. Tre til fire ganger så mye som en Nintendo Switch. Selvfølgelig kan man argumentere med at en iPhone har langt flere bruksområder enn en spillkonsoll. På den annen side er konsollene spesiallaget for spilling, og vil nok til enhver tid gjøre jobben hakket bedre enn hva en telefon kan.

Det hører også med til historien at iPhone 15 Pro slettes ikke er første gang man får spille storspill på telefon. Allerede finnes det mange tilbud for å oppleve splitter nye høybudsjettsspill på farten, gjennom nettskytjenester som Xbox Cloud Gaming eller Nvidia GeForce Now.

Xbox Cloud Gaming er en av tjenestene som allerede tilbyr storspill til mobiltelefoner, men kun via strømming. Foto: Xbox

Disse medfører egne utfordringer – blant annet krav om stabil Internett-tilkobling og problemer med forsinkelse i knappetrykk – som ikke blir gjeldende på iPhone 15 Pro, ettersom man får laste ned og kjøre spillene direkte på telefonen. At tjenestene likevel ikke har klart å ta en større jafs av spillmarkedet er imidlertid en pekepinn på at også Apples spillsatsing vil slite mot sine mer etablerte konkurrenter.

At folk i dag er langt mer knyttet til telefonene sine enn de var for 10 år siden, betyr ikke at de er klare for å la telefoner ta over alt. Gitt utfordringene Apple står overfor på spillfronten – spesielt rundt verdi for pengene – er det derfor vanskelig å tro at selskapet vil nå målet om å plassere iPhone 15 Pro på toppen av konsollverdenen. Satsingen er likevel verdt å merke seg, og kanskje vil verden se annerledes ut når vi kommer til iPhone 16, 17 eller lenger inn i fremtiden.