På Stortingets transportkomite sin befaring på E-39 fra Mandal og vestover var ett fokus viktigere enn andre: Hvordan kan dagens «dødsveg» bli stamvegen for å bygge et nytt bo – og arbeidsmarked mellom to av våre største byer?

Det er noen årsaker som blir viktigere enn andre når beslutning skal tas om hvilke nye vegstrekninger skal bygges. Det høye antall drepte og hardt skadde er bakgrunnen for at denne strekningen helt siden 90-tallet har hatt betegnelsen Dødsvegen. Fra 2011 til 2021 ble 71 personer drept eller hardt skadd på strekningen Mandal - Ålgård. I samme periode ble 300 lettere skadd på den samme strekningen. Økonomer kan regne på hva én drept i trafikken koster – og vi har sett prislapper på 40 millioner kroner. Men vi vet alle at én drept eller hardt skadd i trafikken handler om så mye mer enn kroner og øre. Tap av menneskeliv kan aldri bare bli et spørsmål om kroner og øre.

Vårt stamvegnett skal skape trygg ferdsel, men det skal også skape god framkommelighet. Det skal bidra til å bygge og utvikle nye bo- og arbeidsmarkedsregioner. Ferdig utbygd firefelts E-39 mellom Kristiansand og Stavanger vil halvere reisetiden mellom byene. Fra vel tre timer til om lag 1,5 time. Den vil gi en nytte til trafikanter på 21,3 milliarder kroner og gods på 23,8 milliarder kroner. Byggingen av strekningen som gjenstår, Mandal – Ålgård, har en beregnet netto nytte på mer enn to milliarder kroner – sjelden gode tall med tanke på effekt av stamvegutbyggingen på strekningen.

Å bygge firefelts stamveg betyr å investere i infrastruktur som skaper forstørrede bo- og arbeidsmarkeder

Hans Fredrik Grøvan

Man vil oppnå en kraftig regionforstørring som nærmest vil gjøre hele strekningen til ett bo- og arbeidsmarked. I et svært krevende arbeidsmarked med kamp om arbeidskraften vil distriktene oftest være taperne. Å bygge firefelts stamveg betyr å investere i infrastruktur som skaper forstørrede bo- og arbeidsmarkeder. Penger investert i denne type infrastruktur er en direkte investering i levende distrikt. Bygdemessige strøk vil få en helt ny tilknytning til de to større byene, Kristiansand og Stavanger. Den vil kunne utvikle nye muligheter for samarbeid og vekst enn hva dagens stamveg bidrar til.

20 prosent av all trafikk i dag på denne strekningen av E-39 er tungtransport. Mellom Vestlandet og Østlandet er det flere viktige transportkorridorer. Men det som kanskje ikke alle er kjent med er E-39 fra Stavanger gjennom Agder den viktigste transportkorridoren for næringslivet mellom Vestlandet og Østlandet mht antall tonn transportert gods mellom de to landsdelene.

En halvering av reisetid sammen med en stamveg uten store høydeforskjeller vil gi en stor reduksjon av transportkostnader for næringslivet, bedre og tryggere veger, spart tid og utslipp og et bidrag til verdiskaping og ny vekst.

Ja – E-39 mellom Kristiansand og Stavanger kan bli stamvegen som endret navn fra Dødsvegen til stamvegen for et nytt livskraftig bo- og arbeidsmarked – men da må strekningen prioriteres i ny NTP for 2025-2036.

Hans Fr. Grøvan

Daglig leder Lister Næringsforening