Debattinnlegg:

Vi er redd det berører oss alle, da turismen er særdeles viktig for inntektene til Lindesnes kommune. Hvor mange av oss arbeider ikke i butikk, på restaurant eller overnattingssted?

Hva om nedsprengning av Sodevika fører med seg færre turister til kommunen vår? Hvilke konsekvenser vil dette kunne medføre for reiseliv, handelsnæring og kulturnæringen?

Besøkende som kommer til Lindesnes kommune er innbyggerne i Lindesnes, hytteeiere, nordmenn og europeere. Disse legger stadig større vekt på valg av reisemål. Lindesnes har merke som bærekraftig reisemål noe ikke alle steder i Norge kan bemerke seg med. Mandal er en turistby i verdensklasse!

Bør det ikke da gjøres en utredning for hvilke langsiktige konsekvenser en nedsprenging av Sodevika vil bety for attraktiviteten til byen, i en byggeperiode på kanskje to tiår?

Hva vil dette bety for hele kommunens omdømme som en bærekraftig destinasjon? Hva betyr det dersom besøkende tilbringer færre dager i området på grunn av ulempene med støy, støv og lysforurensning?

Vi er bekymret for om de som kommer hit år etter år vil velge andre Sørlandsperler i stedet for Mandal.

For å skape levedyktige reiselivs- og servicebedrifter som har åpent hele året, er vi avhengige av å fortsette å være en bærekraftig destinasjon, vi trenger en fullbooket sommer, gjestestrøm hele året, og et godt renommé.

Er det ikke bedre å utnytte det som allerede finnes av sjønære tomter både på Gismerøya og Strømsvika i tillegg til andre ledige næringslokaler? Fremfor å ødelegge for en handels- og reiselivsnæring som går hånd i hånd med næringslivet? Den er veletablert og bidrar til godt serviceutvalg og varierte butikker gjennom hele året. Det er en viktig trivselsfaktor for innbyggerne og viktig del av kulturen vår.

Tror politikerne det er tilfeldig at folk finner veien hit? Sørlandet er den mest ettertraktede feriedestinasjonen i Norge. Naturen og roen er vår trofaste følgesvenn hele året, og kan bidra til at Sørlandet kan bli en helårsdestinasjon. Visit Sørlandet utførte en spørreundersøkelse via Epinion.

Et av spørsmålene var: Hvordan oppfattes Sørlandet som destinasjon?

84 prosent svarte at de assosierer Sørlandet med dette:

Skjærgård, sørlandsidyll, vakker natur, sol, sommer, båtliv, kos, avslapning, spisesteder og koselige småsteder.

Googler man Sørlandet, er det bilder av skjærgård og holmer som dukker opp -kystkultur i tillegg til sommer, er uten tvil en vesentlig del av merkevaren for oss. Skuldersesongene har et stort potensial, og undersøkelsen viser at turister ønsker å oppleve det Sørlandet kan by på hele året. Destinasjonsutvikling er en uåpnet skattkiste.

Hva om konsekvensen blir for store? Da blir kanskje sommeren i Mandal ikke så bra likevel. Hvordan kan dette påvirke lysten til å flytte hit? Er vi da bærekraftige eller har vi bare god økonomi? For bærekraft handler vel både om natur, økonomi og sosiale verdier?

Politikerne må gjøre seg opp en mening om følgende:

  1. Hvilken verdi har den næringen som allerede er etablert, og hvordan satses det på denne næringen for fremtiden?

  2. Hvilken natur ønsker dere at våre fremtidige generasjoner skal oppleve?

Vi er vel alle enige om at de skal kunne fiske laks i Mandalselva, og de skal oppleve elgsafari på Hesså. De skal oppleve vinden på Lindesnes fyr, og de skal se fisken som svømmer foran restauranten Under. Oppleve å få kysttorsken på kroken og holmetur - etterfulgt av en is på Marinaen. Dette uten å måtte bruke hørselsvern for å oppleve stillhet, munnbind når det blåser, eller hjelm når de er på skogstur.

Vi er i 2023 - det er naturen sin tur nå! La oss oppfordre og utfordre våre politikere til å tilrettelegg for utvikling av det vi allerede har, sørge for høy attraktivitet og stor grad av bolyst. Både for nåværende innbyggere og besøkende. Om kommunen tilrettelegger for at folk vil bo her, så kan folk jobbe hvor som helst. Ordfører påpeker at vi trenger mer kraft, mer penger, mer av alt som staten anbefaler.

«Jauda, så det så»: Vi trenger også å ta bedre vare på det vi allerede har. Før dere lukker gardinene, planlegg sommerferien - bruk den til å se dit hvor de får til destinasjonsutvikling.

Eila Ingilæ,

Tregde Ferie

Ewen M. Martin,

Adventure Norway

Trine Bydahl