Debattinnlegg

Det er ingen som «håper» at turistene ankommer byen vår hver sommer av seg selv. Turistene ankommer Lindesnes kommune gjennom hele året fordi de rundt 2500 ansatte i reiseliv og handel står på hver dag for å gi enda bedre opplevelser og produkter til kjøpevillige gjester. Sesongen utvides hvert år, i tråd med den vedtatte målsetningen kommunen har i strategisk næringsplan, og som Visit Lindesnes har for turistnæringen: «Lindesnes skal være det ledende bærekraftige reisemålet i Europa».

Les artikkelen Erling Løfsnes kommenterer:

Vi jobber for å bli et enda mer attraktivt reisemål, med god økonomi. Samtidig som vi tar vare på miljøet, kulturen og de sosiale verdiene i kommunen vår. Resultat av innsatsen vil bidra til at kommunen er verdt et besøk, å bo og arbeide i. Vi når dette målet dersom vi får til et godt samarbeid i hele lokalsamfunnet. Politikere, administrasjonen, innbyggerne og næringslivet må stå sammen.

For at Lindesnes kommune skal være en bærekraftig kommune i fremtiden, er det viktig at vi har flere ben å stå på. Reiselivet bør være et av de aller viktigste. Reiselivet er som NHO forteller, «kommunens beste venn», og er den næringen i verden med størst vekst. Frem til 2030 antas den å vokse med 45%, og ifølge NHO kommer allerede 25% av skatteinntekten til Lindesnes kommune direkte fra reiselivsnæringen. Reiselivet er en stedbunden næring som ikke kan kjøpes opp og selges/flyttes ut av kommunen, noe som sikrer lokale arbeidsplasser.

Reiselivet bidrar til vekst og utvikling, samt å løse flere av kommunens utfordringer gjennom:

  • Flere arbeidsplasser, samtidig som den fungerer som en god inkluderings- og integreringsmotor. Det ansettes folk med ulik bakgrunn og kompetanse, og for veldig mange ungdom er dette bransjen hvor de henter sine første arbeidserfaringer.

  • Å tilrettelegge for aktiviteter, kultur og andre sosiale arenaer, som bidrar til bedre folkehelse, trivsel og psykisk helse.

  • God kveldsøkonomi og stedsutvikling. Kommunen vår ville vært langt mindre attraktiv om vi ikke hadde det gode tilbudet vi har innen opplevelser, handel, restauranter og lignende. Reiselivet er en drivkraft for stedsutvikling i by og i bygd. Det er derfor helt essensielt at vi stadig er i utvikling for at kommunen blir et enda mer attraktivt sted å bo og flytte til.

Overnevnte temaer vil være samfunnsutfordringer i generasjoner fremover og vil prege alle. Ved å ha en sterk reiselivssatsing vil vi sammen kunne bidra med å løse disse utfordringene og jobbe for et samfunn i samspill. De ansatte innen reiseliv og handel fortjener å få anerkjennelse for den gode innsatsen de hver dag legger ned for å fremme kommunen vår!

Mvh Erling Løfsnes, daglig leder i Visit Lindesnes