Redaktøren i Lindesnes avis gjør i lørdagens leder et forsøk på å analysere prosessen forut for kommunestyrets vedtak i reguleringsplanen for Sodevika og mulige politiske konsekvenser av vedtaket. Dessverre avslører redaktøren i saken en manglende forståelse for hvordan denne typen reguleringsprosesser skal og bør gjennomføres. Slike prosesser er mer krevende, sammensatte og komplekse enn redaktørens enkle fremstilling.

Lederartikkelen viser at det er behov for å minne om følgende: Det er to typer reguleringsplaner; områderegulering og detaljregulering. Områderegulering skal gi nødvendige områdeavklaringer der kommunen ser behov for dette, mens detaljregulering er en plan for gjennomføring av bygge- og anleggstiltak, flerbruk og vern. Detaljregulering brukes for å følge opp kommuneplanens arealdel og områderegulering.

Detaljreguleringen for Sodevika ble fremmet som en konsekvens av at området ble avsatt til sjørettet næringsvirksomhet av kommunestyret allerede i 2012. I slike prosesser er det formelle krav om omfattende høringsrunder, og etter den siste oppstarten i januar 2022 ble det gjennomført formelle høringer i saken både høsten 2022 og våren 2023. Medvirkningsprosessene, høringsrundene og alle innsendte innspill har medført at det i vedtaket er innarbeidet mange avbøtende tiltak for å redusere de negative konsekvensene for innbyggere og miljø.

Redaktøren skriver at «ordfører Even Tronstad Sagebakken (Ap) var i lang tid nærmest alene om å fronte havvindsatsingen som kan komme til Lindesnes». Videre at «det må ha vært behagelig for flere i de to partiene å sitte rolig i båten og la Tronstad Sagebakken få all motstanden. Hverken Paal Pedersen (H) eller Frps Alf Erik Andersen innrømmet sine ja-standpunkt før i en debatt som avisen arrangerte i mars». Her viser redaktøren en tydelig manglende forståelse for hvordan behandlingen av slike saker skjer i partigruppene.

Når det gjennomføres formelle høringsprosesser, så er det selvsagt for Høyre at dette er høringer som vi skal lytte til og behandle på en grundig måte. Partiene forholder seg til saksframleggene vi får presentert av administrasjonen og foretar omfattende interne drøftinger for å veie argumenter for og i mot slike planer. Høyre har aldri lagt skjul på at saken om reguleringsplanen for Sodevika er en vanskelig sak, med gode argumenter både for og imot planen. Det ble tydelig synliggjort da Høyres representanter stemte delt under kommunestyrets behandling av saken. Så redaktør; det handler ikke om «å sitte rolig i båten» eller om å «innrømme» standpunkter; det handler om å forholde seg til de formelle prosessene og gjøre grundige vurderinger helt frem til sluttbehandlingen av reguleringssaken.

Redaktøren reflekterer i lederen også om hvilke konsekvenser detaljreguleringen vil få for høstens valg. Det er det selvsagt opp til velgerne å avgjøre, og det er mange eksempler for at enkeltsaker kan ha konsekvenser for valg. Sist så vi det i Kristiansand under valget i 2019, hvor enkeltsaker om et fremtidig kunstmuseum i en forfallen silo, et veikryss og flytting av noen containere medførte at mange velgere stemte på partier de ikke hadde stemt på før. Konsekvensene for bystyret i Kristiansand har den siste perioden vært kaos med partibytter, ustabilitet og et destruktivt debattklima.

Lindesnes kommune er i en alvorlig økonomisk situasjon, og håndteringen av kommuneøkonomien vil trolig bli den mest krevende politiske saken den kommende perioden. Andre hovedsaker for Høyre er å skape en enda bedre skole for våre barn, og også å tilby enda bedre velferdstjenester for stadig flere eldre i kommunen. Dette er saker som vil bli sentrale for kommunestyret å håndtere den kommende perioden. I et velfungerende demokrati er det heldigvis velgerne som bestemmer, og stemmegivning er en viktig beslutning som varer i fire år. En kommune får som vi vet de politikerne man fortjener.

Paal Pedersen, ordførerkandidat for Høyre