Undertegnede har med interesse lest tidligere innlegg der trafikksikringstiltak i form av veirabatter både i Nygata og andre steder i byen tas opp.

Nå er det nå engang slik at noen liker disse, mens vi bilister forbanner dem.

For de skaper kø og unødig irritasjon bak rattet hos opptil flere enn enkelte på travle dager. Men, jeg har også forståelse for de myke trafikanters behov.

Dette er da fullt mulig å kombinere vil jeg nå likevel påstå, til glede for alle parter.

Tar man vekk disse veirabattene og erstatter dem med opphøyde gangfelt på strategiske steder i samband med 30-sone vil man ivareta både bilistenes behov for en mer sømløs trafikkstrøm, samtidig som også myke trafikanters behov vil bli ivaretatt på en bedre måte med flere gangfelt. Og det på en bedre måte enn i sin nåværende form. Det lønner seg forresten ikke å kjøre særlig fort over opphøyde gangfelt. Da ryker både fjærer og andre ting på bilene temmelig fort slik at det å kjøre særlig over fartsgrensen rett og slett ikke lønner seg.

Jeg vil også slå et slag for å samle sykkelfeltene som går på begge sider av veien gjennom byen på en side selv om dette muligens ikke blir så estetisk pent som å ha ei pølse på hver side.

Slik det er nå er hvert sykkelfelt for seg selv knapt brede nok til et sykkeldekk og direkte trafikkfarlige om en syklist våger å peke nesa ut mot veibanen. Veiene blir også mer uoversiktlige med syklister på alle bauger og kanter for bilistene.

Dette må da ikke koste skjorta heller å gjennomføre vil jeg tro.

Audun Steen