Debattinnlegg

Jeg er helt enig med Finn Morten Bessesen som ønsker å utvikle bilbyen Mandal til en by prioritert for fotgjengere og syklister. Spørsmålene han stiller og løsningene han foreslår har vært diskutert og belyst mange ganger, uten at en eneste politiker i kommunestyret har grepet fatt i saken. Det er med andre ord ingen vilje til å gjøre noe med bilbyen.

Politikerne er fornøyde med at Mandal er klassifisert som en såkalt Sykkelby fordi det er etablerte sykkelfelt på hver side i Bryggegata. Disse feltene er til og med røde og skal vel kanskje markere at grønn politikk er rød politikk? Bare ett parti i Mandal, dessverre ikke representert i kommunestyret, er klare for å gjøre noe med spørsmålene Bessesen stiller.

Først må sykkelfeltene på hver side av Bryggegata fjernes. Denne løsningen er tull og disse feltene fungerer ikke som noe annet enn oppsamlingsplass for støv og skitt fra biltrafikken, og jeg velger selvsagt heller å sykle i kjørefeltene. Det har jeg lov til selv om ikke alle bilister vet det.

En kvalifisert gjetning sier meg at over halvparten av de som daglig bruker byen ikke trenger bilen til dette. Den andre halvparten som kanskje bor lengre unna, som har små barn og er dårlige til beins, må også gis muligheter til å besøke byen. Forslaget som ligger på bordet om å lage gjennomkjøring i Uranienborg er viktig for alle og må prioriteres politisk for at Mandal skal bli den sørlandsbyen vi mener den er.

Flere parkeringsplasser utenfor sentrum, fartsgrensen 30 kilometer i timen i kombinasjon med miljøgater, er selvsagt hvis vi vil gjøre byen til et sted hvor vi møtes og snakkes uten å måtte haste av sted fordi trafikken bråker eller parkeringsautomaten kaller.

Enveiskjøring gjennom Bryggegata gir fordeler for sørlandsbyen og vil gjøre at gående, syklende og handelsnæringen kan ta i bruk det ene kjørefeltet. Sommersesongen må i hvert fall være prioritert, og bilfri Bryggegate ble allerede tatt opp av tidligere Frp-ordfører Alf Erik Andersen.

Det er veldig bra at det allerede er 30 kilometers fartsgrense i Bryggegata, Buråsveien og Gustav Vigelands vei. De andre strekningene som også må få dette er Fritjof Nansens vei, Nygata og Søren Jaabæksvei. 30 kilometer i timen i hele byområdet vil gjøre det mindre attraktivt å bruke bil og vi vil oppdage at det går fortere å gå eller sykle.

Den gangen, da byen fikk hedersbetegnelsen «sykkelbyen» var politikerne stolte og følte at de hadde gjort noe, men den dagen vi får utmerkelsen «miljøbyen Mandal» kan politikerne ta seg en tur på byen.

Petter Thilesen