Debattinnlegg

Mandal er en by med fantastiske kvaliteter på mange områder. Ingen nevnt - ingen glemt!

Men på ett område har byen en stor svakhet og et stort forbedringspotensial: Det dreier seg om den massive biltrafikken som sluses gjennom sentrum. Målinger viser at det er mer trafikk i sentrumsgatene i Mandal enn det er på E 39. Det kveler trivselen i sentrum og er ødeleggende for et sunt og godt bymiljø. Dette innlegget er en oppfordring til partiene, administrasjonen og innbyggerne til å bli med på en idédugnad for å finne gode forbedringstiltak.

Det er mange grunner til at trafikkforholdene i Mandal sentrum er så katastrofale. Mye ligger i historiske feilprioriteringer. Veiene i Mandal sentrum går gjennom en smal sluse mellom elva og Kronheia/Uranienborg. Vi kunne ha utnyttet denne heia på en mye smartere måte med tanke på tuneller/gjennomkjøring. Da parkeringsanlegget ble bygd her, kunne dette blitt gjort, men det var ikke politisk vilje til det da.

Det toget kan komme på skinner igjen dersom vi har en administrasjon og politikere som innser at en smart regulering av trafikken kan gjøre underverker for Mandal som bostedsby og turistby.

Jeg vil oppfordre politikere, administrasjon og mandalitter som har tanker og ideer til å komme med innspill!

Her er noen tanker jeg har gjort meg når det gjelder muligheter for midlertidige forbedringstiltak som kan brukes, inntil vi finner varige løsninger.

1. Fylkesveien (Bryggegata/Nygata/Fr. Nansensvei) skjærer byen, Sanden og skoleområdet i to. Langtidsplanlegging må til for å få denne veien inn i fjellet eller utenom byen. Før dette skjer må vi ufarliggjøre denne ringveien. Farten må ned! 30 kilometer i timen hele veien.

Kommunen hadde nylig muligheten til å ordne dette, etter oppfordring fra FAU ved Furulunden skole og Sanden Vel, men de valgte en passiv rolle overfor fylket og Statens vegvesen, uten å ta hensyn til gode innspill fra beboere og foreldre.

Derfor er det fortsatt alt for høy fart på denne veien, som berører mange skoleelever, spaserende og syklende på vei til Sjøsandsområdet.

2. Kanskje bør fylkesveien gjennom sentrum få enveiskjøring for å bryte dagens trafikkmønster?

3. Det bør innføres trafikkhindringstiltak i sentrumsgatene i byen. Mandal fremstår som bilistenes by! Besøkende er sjokkert over det de ser. Bilene dominerer bybildet. I Gustav Vigelandsvei og Nygata ligger inngangstrappa til husene noe få centimeter fra veibanene. Likevel suser bilene forbi i høy fart. Det er liten respekt for fartsgrenser i Mandal sentrum, og de håndheves ikke. Det bør lages miljøgater i sentrum sånn at bilene snirkler seg avsted i 20 til 30 kilometer i timen i de trange sentrumsgatene, herunder Gustav Vigelandsvei, Nygata og Fr. Nansensvei. De negative konsekvensen av dette er meget beskjedne, men den positive effekten for bomiljøet er formidable. Noen bilister kommer hjem ett minutt senere enn planlagt, men det er et lite offer når gevinsten er at man lager en langt mer harmonisk og miljøvennlig by.

Mye av biltrafikken består av korte strekninger. Sykling er et utmerket alternativ til dette, men da må det føles trygt og enkelt. Det er det i miljøgater med lav hastighet på bilene. Derfor må miljøgater få høy prioritet.

Dette er ikke nye tanker. Man innfører slike løsningene i mange byer, men Mandal ser ut til å være akterutseilt når det gjelder fremtidsrettede trafikkløsninger i sentrum.

Skal vi gjøre noe med det?

Finn Morten Bessesen