Debattinnlegg

I mine øyne er det skivebom, når han i onsdagens utgave av Lindesnes avis mener regjeringens lovforslag om å lytte til innbyggerne overkjører demokratiske prinsipper. Ved nærmere undersøkelser viser det seg at i sin anbefaling til formannskapet førstkommende torsdag konkluderer han med følgende:

Rådmannen anbefaler at Lindesnes kommune ikke støtter departementets forslag til endring av inndelingsloven § 10 Innbyggjarhøyring, der det foreslås inntatt et nytt annet ledd, som innebærer at departementet på eget initiativ kan innhente innbyggernes synspunkter på forslag om grenseendring.

Grunnen til at lovendringen er blitt fremmet, er jo nettopp den overkjøring av demokratiet som fant sted da kommuner ble tvangssammenslått av den forrige regjeringen, på tvers av lokalt fattede vedtak, samt alt det oppstyret dette har ført til i ettertid.

Som bakgrunn for sin vurdering og innstilling viser rådmannen videre blant annet til kommuneloven § 1-1. og til at lovforslaget bryter med det Europeiske Chartret for lokalt selvstyre.

Hva det Europeiske Chartret for lokalt selvstyre forteller, har jeg ikke klart å finne. Men kommuneloven § 1-1 lyder som følger: Formålet med loven er å fremme det kommunale og fylkeskommunale selvstyret og legge nødvendige rammer for det. Loven skal legge til rette for det lokale folkestyret og et sterkt og representativt lokaldemokrati med aktiv innbyggerdeltakelse.

Da Søgne og Songdalen ble sammenslått ved tvang fra 2020, var dette et åpenbart brudd på kommunelovens § 1-1. Det kaoset og de konsekvenser vi har vært vitne til blant partiene i storbyen disse tre årene, har etter manges mening en vesentlig sammenheng med den meget udemokratiske prosessen som skjedde gjennom tvangssammenslåingen. Umulig for meg å forstå hvordan rådmannen i Lindesnes kan overse dette, når han anbefaler formannskapet å ikke støtte lovendringen.

I Lindesnes kommune etter tvangssammenslåingen har tonen blant motstanderne av det som skjedde vært betydelig nedtonet i forhold til i Kristiansand. Men manglende engasjement og vilje til å bruke tid på politikk i Lindesnes kommune kom tydelig for dagen da de forskjellige partiene tidligere i vår skulle sette opp sine nominasjonslister til høstens kommunevalg. Dette burde være et viktig faresignal som kommuneledelsen burde ta på alvor. Når velgerne mister interessen for å engasjere seg i politikk, burde kommuneledelsen forstå at det er nettopp tilliten til demokratiet som står i fare.

Lindesnesrådmannens konsekvensvurderinger avslutningsvis viser følgende konklusjon:

Økonomiske konsekvenser: ingen

Interesser for barn og unge: Ikke relevant

Hensyn til klima og miljø: Ikke relevant.

Hensyn til folkehelse: Ikke relevant.

Departementets initiativ for å gjenvinne folkets tillit til demokratiet gjennom dette lovforslaget, burde verdsettes og støttes av alle partier som ønsker det beste for demokratiets framtid.

Jon Harald Rømteland