Debattinnlegg

Jeg leser i Lindesnes avis at enkelte veier/gater i nærheten av Mandal sentrum skal få endrede fartsgrenser, lavere enn dagens. Det er positive tiltak, demper støy, forurensning og gir bedre trivsel og sikkerhet i områder hvor det stort sett er boliger.

På strekningen Grensegata – F. Nansens vei, er fartsgrensen 30 km/t. Vel og bra, men - og det er et stort men, svært få trafikanter respekterer fartsgrensen. Jeg har i 1,5 år hatt en dialog med kommunen, og påpekt, etter mine begreper, for dårlig skilting og manglende fartsdumper. Etter lang saksbehandling ble det av politiet holdt en fartskontroll (jungeltelegrafen gikk!) og det ble satt opp en overvåkningsboks som skulle vise gjennomsnittsfart over tid.

Konklusjonen fra kommunens saksbehandler var at det ikke var nødvendig med fartsregulerende tiltak og at skiltingen var tilstrekkelig. Fartsdumpa som tidligere var fjernet på grunn av vedlikehold, kom etter mange måneder på plass, men den er så flat at ingen senker farten av den grunn.

Jeg har snakket med flere som ikke er klar over at overnevnte strekning har 30-grense. Er det da godt nok skiltet?

Av og til kjører jeg Buråsveien, her er det også maks 30 km/t. Holder man fartsgrensen, blir det raskt kø, noen tuter av irritasjon og til og med kjører forbi.

Jeg vet ikke hvordan man skal få sjåfører til å respektere fartsgrenser. Sjansen for å bli tatt er minimale. Kontroller ville til en viss grad dempe foten på gasspedalen, men politiet er sjelden å se i boligområder. Det eneste som bilister har respekt for, ser ut til å være skilting om kameraovervåkning. Men er det en mulig ordning i 30-soner? Det kunne i så fall bli en god ekstrainntekt til en slunken kommunekasse.

Janne Fallan Lorentsen