Debattinnlegg

Hva er det som gjør at de fleste politikere i Mandal tror de er så mye mer framsynte enn folk flest?

For det er det de ledende politikerne tror de er. Tror det er de som har fasiten på fremtiden. Jeg er ikke så sikker på at nedsprengning og vekst for en hver pris er det som kommer til å bli sett på som fremtidsrettet dersom vi går 100 år frem i tid og ser oss tilbake.

For omtrent 100 år siden, da Sørlandsbanen ble planlagt, var det sterke krefter i sving for å få sidebane ned til Mandal. Mandal bystyre gikk med full styrke inn for forslaget. Holum kommunestyre sa nei, for de mente det ville bli bilen som ville bli fremtiden.

Når vi i dag ser hvordan det har gått med sidebanene rundt i landet, var det kanskje greit det ble som det ble. Vi fikk jo ny vei på østsiden av elva.

I 1935 gikk de fremtidsrettede politikerne i Mandal inn for å anlegge nasjonal flyplass på Vestnes. Det var jo bare å sprenge ned noen av heiene i Furulunden og fylle massene ut i fjorden. Jeg tenker det var bra at de utbyggingskåte den gang ikke fikk gjennomslag. Folket sto i mot, og takk for det.

I 1950-årene var der sterke krefter i sving for å bygge og anlegge dypvannskai på Risøbank, med jernbanetransport inn til industrien i byen. Folket sa nei, og takk for det. I dag har vi heldigvis Furulundens venner som vaktbikkje over området, for blant våre fremtidsrettede politikere er der stadig noen som kunne tenke seg en bit.

I forbindelse med trasévalg for ny E 39 gjennom kommunen, klarte de framsynte politikerne å velge den traseen som reduserer nedslagsfeltet til våre drikkevannskilder med 40 prosent. Samtidig ønsker de vekst. Flere innbyggere og flere arbeidsplasser. Regnestykket går ikke opp.

Men nå står slaget om Sodevika. Nå vil altså våre utbyggingskåte politikere, med ordføreren i spissen, tillate nedsprengning av et digert fjellparti i den unike og sårbare skjærgården vår.

Du verden så fin innseilingen til Mandal vil bli fra øst. Det første som møter de som våger seg forbi Skjernøybroa er det bevaringsverdige Skjernøysund. Men det er jo konservert i et lag med steinstøv. For blåser det fra vest og nordvest, legger ikke støvet seg før broa. Det vil merkes over hele Nordfjorden. Jeg tror vi må henge opp et banner på broa: «Her slutter skjærgården, seil utaskjærs».

Noen politikere trekker paralleller til kampen om Tidemannsbroa. Selv om mange var mot bygging av ny bro, er de fleste fornøyde i dag. «Vi blir vant til det meste, bare vi tar tiden til hjelp». Snakk om lavmål. Å sprenge vekk et stort fjellparti i skjærgården kan ikke sammenlignes. Man tilbakefører ikke Sodevika dersom det ikke ble som tenkt.

Ennå er ingen kontrakter om etablering etter nedsprengning skrevet. Ferdige arealer ligger planert og klare for havvindvirksomhet i Hausvika i Lyngdal. Inngå heller et samarbeid, framfor at hver kommune skal kjempe om det samme. Et samarbeid vil komme industrien her i byen også til nytte. Regner det på presten, så drypper det på klokkeren.

Nei, nå er det på tide at mandalitten tar neven opp av bukselomma, og hytter knyttneven mot ordfører og bystyret. La resten av skjærgården vår bestå i all fremtid og la Sodevika leve.

Jon Arnfinn Jakobsen

Nå er det på tide at mandalitten tar neven opp av bukselomma, og hytter knyttneven mot ordfører og bystyret