Er 40 år gammel historie relevant for å ta en riktig avgjørelse for Sodevikas fremtid, som Paal Pedersen trekker fram? Mye har endret seg siden 1980-tallet. Skip og fartøyer blir nå produsert i lavkostlandene i Øst-Europa og Asia. Mandal har også historisk sett hatt en stor tekstilindustri. Er dette aktuelt for framtida i Sodevika, eller må vi også se at denne industrihistorien er over?

Jeg har stor respekt for det politiske arbeidet som gjøres for å fremme utvikling. Det kan ikke være en enkel oppgave å løse mange oppgaver og utfordringer, med få økonomiske ressurser. I Sodevika-saken mener jeg, med mange, at planene er for usikre, om ikke totalt urealistiske og fraværende.

En bør kunne forvente, at kommunepolitikerne i samarbeid, ser på de arealene som allerede er tilgjengelige, i Lindesnes og nærliggende kommuner. Interkommunalt samarbeid og utvikling av arbeidsplasser, blir jo for eksempel et viktig argument for utbygging av E39.

I debatten har det kommet fram mange gode og faglige argumenter. Jeg ber om at disse blir lest og lyttet til før en endelig avgjørelse.

Turid Dyrstad