De nye justeringene ordføreren forsvarer har medført at det nå er 17 fartsgrenseskilt og syv skiftende fartsgrenser fra du kjører inn i byen fra E39 i Øvrebyen til du kjører ut av byen ved Budokka, gjennom Marnarveien, Bryggegata og Fr. Nansens vei. De fleste av disse skiltene er midt i sentrum mellom Skåran og Brannvakta. Hadde fartsgrensen vært 30 kilometer i timen gjennom hele sentrum, hadde man klart seg med ett 30 skilt, siden alle kommunale veier omkring har 30 kilometer i timen. Forslaget om en mer fornuftig gjennomgående 30 – grense gjennom sentrum er veldig godt kjent både for ordfører og administrasjon. Velforeninger og FAU ved Furulunden skole kjempet for dette, men fikk ikke støtte. Honnør til Inga Fjeldsgaard (Ap) og Eva Hinlo (SV) som prøvde å løfte dette politisk, men ble nedstemt. Inga faktisk fra sin egen partigruppe!

Det er skuffende lesning at ordføreren mener at dette kaotiske og farlige trafikkmønsteret på fylkesveien gjennom byen er bra. Heldigvis ser vi at det i partier både til venstre og til høyre for Ap er større vilje til å gjøre noe med det forvirrende trafikkbildet. De 10.000 bilene som daglig speeder og bremser gjennom sentrum er byens akilleshæl når det gjelder miljø og trivsel for innbyggere og tilreisende.

Fylkesveien (Marnarveien, Bryggegata, Nygata Fr Nansensvei) som skjærer Mandal sentrum i to, går tett inntil butikker, serveringssteder, skoler og noen titalls cm fra inngangsdøren til boliger i Nygata.

Langs denne veien har vi mange krysningspunkter for skolebarn fra fylkets største barneskole, Furulunden. Vegdirektoratets krav om 30 kilometer i timen fartsgrense på slike krysspunkter er ikke fulgt på store deler av strekningen. Også de eldre elevene fra ungdomsskolen og videregående må jenke seg etter biltrafikken når de skal krysse veien. De rette gateløpene i denne forkjørsveien, uten kryssende trafikk, inviterer til at bilene gir gass. Dette skaper utrygghet ved kryssing av gatene.

Og så er det alle vi andre som skal til og fra Furulunden på sykkel eller til fots, som opplever tett biltrafikk og altfor høy hastighet så nær gående og syklende.

Dette kan man gjøre noe med dersom det er vilje og kreativ tenkning! Men det ser ut til å ha vært en mangelvare, siden trafikkforholdene bare blir verre og verre.

Så vil kanskje Even si at det er fylkeskommunen som bestemmer. Det vil i så fall være ansvarsfraskrivelse.

Det sier seg selv at våre politikere og administrasjon har stor innflytelse på hvordan trafikken i fylkesveien gjennom sentrum skal foregå, dersom det er vilje og initiativ til det!

I valgkampen har vi sett, når partiene får spørsmålet om dette, at Rødt, SV og Venstre er til å stole på når det gjelder å ta grep for å forbedre det uholdbare trafikkmiljøet i sentrum. Heldigvis ser vi også noen positive signaler om dette både fra Frps Alf Erik Andersen og Høyres Paal Pedersen. Spennende å se om de følger dette opp!

Ordfører Even har som sagt talt. Han er motstander av 30 kilometer i timen fartsgrense i Nygata, Bryggegata og deler av Fr. Nansens vei. Vi får bare satse på at et flertall av de nye politikerne som blir valgt inn i kommunestyret kan samles om å ta felles grep, og endelig gjøre noe med trafikkbelastningen i byen. Tiden er overmoden.

Allerede på 1970-tallet ble det advart mot den voksende, belastende og miljøfiendtlige trafikksituasjonen som var på vei til å utvikle seg i sentrum. Min far skrev i et innlegg i Lindesnes avis så tidlig som i1975 at det burde innføres 30 kilometer i timen gjennom hele byen. Han hadde da regnet ut at en bilist ville tape omtrent 55 sekunder på å senke farten fra 50 til 30. Det er gått nesten 50 år siden dette innlegget sto på trykk i Lindesnes avis. Min far ville fylt 95 år til neste år dersom han hadde levd. At ordfører Even på 46 år ser ut til å være akterutseilt (som min maritime far ville sagt) når han forsvarer stadig skiftende fartsgrenser gjennom sentrum, er ikke lett å forstå. Men det er lov å tenke seg om en gang til, Even. Bedre sent enn aldri!

Finn Morten Bessesen