Debattinnlegg

Det er et godt slagord, men med mange modifikasjoner i praksis, fordi det er store handelslekkasjer til Kristiansand/Sørlandssenteret og til Lyngdal. Når vi setter oss i bilen for å kjøre til eksempelvis Biltema, så blir det vanligvis også en god runde på blant annet Jula, OBS, XXL, Rusta, med sitt store vareutvalg og ofte gode tilbud. Så har vi butikker med møbler og innbo, der folk legger igjen store summer.

Det er flust med møbelbutikker både på Sørlandssenteret og i Lyngdal, mens det i Mandal ikke finnes en eneste av dette slaget.

Det er flust med møbelbutikker både på Sørlandssenteret og i Lyngdal, mens det i Mandal ikke finnes en eneste av dette slaget. Førstevalget for de fleste i Lindesnes blir vel etter hvert å kjøre til Lyngdal for slike ærend, for den veien er det ingen bompenger å betale, enn så lenge. Ny E 39 den veien er nok en del år frem i tid, ser det ut til. Flust med gratis parkering er det også. Det blir nok mange som velger bort Sørlandssenteret fremover nå, med x antall veibommer på E 39 og E 18, og snart bomring inn til Sørlandssenteret.

Jeg tenker at Lindesnes Kommune i samarbeid med Handelsstanden i Mandal kanskje bør sette inn ekstra krefter for å stimulere flere av de store kjedene som er nevnt, til å etablere seg her ved å tilby attraktive tomter eller bygg til en gunstig pris. Mandalskrysset eller Marnarkrysset kan vel være ideelle steder til dette formålet. Å få en av de store møbelkjedene samt Biltema med flere til å etablere seg her, ville være et stort fremskritt som kan stoppe det meste av handelslekkasjen ut av kommunen. Et gammelt ordtak lyder slik: "Når det regner på presten, så drypper det på klokkeren". De eksisterende forretningene ville nok merke dette godt ved at omsetningen økte.

Ellers vil jeg bemerke at sentrum og gågata i Mandal har et stort handicap i forhold til Øvrebyen og Alti. Parkeringshuset ved Alti gir én time gratis parkering til sine besøkende, mens parkerende i sentrum må betale fra første minutt. Man skulle tro at det kunne la seg gjøre å finne fram til en lignende løsning for sentrumshandelen som den Alti praktiserer. Det måtte kanskje bli som en avtale mellom kommunen og Mandal Parkering og de forretningsdrivende i sentrum.

Helge M. Bornøy