Dere skal få både omvisning, kaffe og muligheter for å oppklare eventuelle misforståelser!

Svar til (Høyre-)politikere og deres antakelser om Laudal skole.

I den siste tids valgkamp har politikerne blitt utfordret på Lindesnes kommune sin skolestruktur. I denne forbindelse har det kommet fram ulike synspunkt og antakelser om små skoler og deres kvalitet. Som ansatte på en av kommunens minste, og i flere sammenhenger navngitte Laudal skole, ser vi behov for å oppklare en del misforståelser.

Påstand 1 – «Det er bare større skoler med ulik lærerkompetanse som kan tilby tilpasset opplæring» – stemmer IKKE!

Laudal skole er en fådelt skole. Det betyr at to og to trinn går sammen i en klasse. I praksis betyr det at man har to årskull med sine individuelle forskjeller i en og samme undervisningssituasjon. For å kunne ivareta alle elevene er vi avhengig av å drive med tilpasset opplæring. Dette skjer hver eneste dag i hver eneste time. Stasjonsundervisning er en undervisningsform skolen bruker mye, og med 10–15 elever i klassen får elevene på denne måten tett og god oppfølging og tilrettelagt undervisning.

Påstand 2 – «Små skoler mangler ulik lærerkompetanse» – stemmer IKKE!

På Laudal skole er det undervisningspersonell med en god bredde innen utdanning, kompetanse og erfaring. Alt undervisningspersonell er utdannet pedagoger. Hele 67 prosent av lærerne som underviser på skolen har de siste årene tatt videre- og etterutdanning. Dette er i fagene musikk, matematikk, engelsk, norsk og spesialpedagogikk. To av lærerne har også tittelen «lærerspesialist». Dette gjelder innenfor fagfeltet begynneropplæring og spesialundervisning. På Laudal skole har vi også dyktige fagarbeidere og miljøterapeut som gjør en fantastisk jobb som støtte og trygghet for de barna som trenger det. I SFO ser de hvert enkelt barn og legger til rette for lek og aktiviteter i et trygt og godt lekemiljø.

Påstand 3 – «Det er ikke lett å rekruttere lærere til de mindre skolene» – URIKTIG påstand

Det har ikke vært vanskelig å rekruttere nye lærere til Laudal skole, og det er få som har sluttet! De siste utlysningene etter lærerpersonell hadde mange søkere. De lærerne som jobber ved skolen har gjort dette i flere år, og den sist tilsatte læreren på Laudal skole ble tilsatt i 2017.

Påstand 4 – «Det er på større skoler det er et godt profesjonsfellesskap» – stemmer IKKE!

Laudal og Bjelland skole er under samme oppvekstsenter og samme ledelse. Hos oss har vi all utviklingstid felles. Da er vi 16 pedagoger som samarbeider om det pedagogiske arbeidet, reflekterer og utvikler oss sammen. Bjelland og Laudal skole, sammen med Øyslebø skole, var de første som innførte iPad i undervisningen. Allerede i 2014 da vi fremdeles var Marnardal kommune. Dette ble først etter kommunesammenslåingen, altså seks år senere, innført i samme skala i «Mandal-skolene».

Laudal og Bjelland skole har sammen med Vigeland ungdomsskole pilotert «Dialogmodellen», som er et program utviklet av Ingrid Lund for å forebygge mobbing i skolen. Vi er nå inne i vårt andre år med dette arbeidet. Bjelland og Laudal skole skal også inneværende skoleår ha et samarbeid med UIA med tema digitalisering og skriving. Så vi syns vi absolutt er på høyden når det gjelder kvalitet og utvikling i skolen!

Til tross for at kontaktlærertillegget i gamle Marnardal fremdeles ligger betydelig lavere enn i Mandalsskolene, ønsker vi som arbeider her å fortsette å gi elevene en trygg hverdag, og være de kompetente voksne vi mener barna på Laudal skole fortjener. Så om det er flere politikere, eller andre, som lurer på hvordan vi driver det på små skoler, er det bare å komme på besøk. Dere skal få både omvisning, kaffe og muligheter for å oppklare eventuelle misforståelser!

Hilsen fagarbeidere, miljøterapeut, lærere og ledelsen på Laudal skole.