Et av punktene i Ap, H og Frp felles handlingsplan lyder: "Arbeide for å fjerne trafikkhindringene i Nygata og Buråsveien i trafikksikkerhetsplanen".

Dette er et knefall for råkjøringen som foregår i disse to gatene, og det er utdatert og gammeldags sentrumspolitikk. Fjernes sikkerhetstiltakene, favoriserer man bilistene som forventer å kunne suse gjennom sentrum, uten å ta hensyn til skolebarn, fotgjengere og syklister. Heldigvis er disse bilistene i mindretall, og det er derfor merkelig at de har fått sånn makt i de tre partiene.

Trafikksikkerhetstiltakene i Nygata er et resultat av rekkefølgebestemmelser i reguleringsplanen for utbygging på Sanden. Trafikkforholdene var uholdbare, med vanvittig fart i gata, noe som gjorde kryssing for skoleelever og andre gående/syklister risikofylt.

Vegvesenet ønsket ikke fartshumper pga rystelser. Derfor ble det trafikkøyer. Disse trafikkøyene kan ikke, og bør ikke, fjernes før eventuelt nye og bedre sikringstiltak er på plass.

Øyene er ikke perfekte, men heldigvis fungerer de bra for de fleste oppegående og skolerte bilister. De skjønner at hensikten med tiltaket er å få ned hastigheten, slik at man møter andre biler, fotgjengere og syklister på en harmonisk, rolig og høflig måte.

Dessverre har vi et mindretall av bilister som har en egoistisk, aggressiv, uhøflig og farlig fremferd i trafikken. De suser i full fart mot øyene i Nygata, speeder mellom øyene, tuter, bråbremser og lager et utrygt og kaotisk trafikkbilde.

Skal disse farlige bilistene virkelig få oppnå sitt ønske om å få fjernet sikringstiltakene i Nygata, bare fordi de ikke respekterer hensikten med dem?

Ap, H og Frp har med sitt vedtak om å fjerne sikringene i Nygata og Buråsveien, gitt etter for de få egoistiske bilistene som ødelegger et trygt og godt miljø i byen med sitt aggressive kjøremønster.

Samtidig er dette manglende respekt for alle de bilistene som kjører på en hensynsfull og trygg måte gjennom byen.

Ap, H og Frps knefall for bilister som grisekjører i sentrum, lover ikke godt for sentrumsutviklingen i byen vår de neste fire årene.

Finn Morten Bessesen