Det skal være åpenhet i forvaltningen. Innbyggerne skal ha anledning til å sjekke at alt går rett for seg, at likebehandling skjer og at forvaltningen forvalter ressursene på en god måte. Og politiske spørsmål skal behandles i åpne politiske prosesser. I saken om salg at det såkalte «TT-bygget» i Marnardal er det dessverre ikke tilfellet.

Bua Landhandel AS ønsker å kjøpe et bygg av Lindesnes kommune. Det er selvsagt helt legitimt at en næringsaktør henvender seg til en kommune med spørsmål om å kjøpe et bygg. Men da har kommunen samtidig et ansvar for å sørge for åpenhet om prosessene og sikre likebehandling. Dersom kommunens administrasjon ønsker å gi særfordeler til enkeltaktører, så skal det skje i åpenhet og som et resultat av demokratiske vurderinger og beslutninger.

I prosessen om salg av «TT-bygget» ble det offentlighet om det mulige salget av bygget etter at det ble «en snakkis» i bygda, som Lindesnes kommune selv skriver i sitt saksfremlegg. Etter en juridisk vurdering, ble kommunen «presset til» å lyse ut et mulig salg av eiendommen. I den videre prosessen ble det satt korte tidsfrister og frister midt i fellesferien, noe som heller ikke styrker tilliten i en allerede uryddig prosess.

Kommunens administrasjon skriver videre i sitt saksfremlegg at «om det politisk vedtas at eiendommen ikke skal selges til Bua Eiendom AS med formål om nærbutikk til salgstakst, vurderer rådmannen det som lite aktuelt å selge eiendommen». Rådmannen skriver også at årlige driftskostnader er cirka 150 000 kroner.

Gruppeleder Paal Pedersen (H). Foto: Arkivfoto: Iselin Vårøy

Med andre ord; i en kommune som i dag er i en veldig krevende økonomisk situasjon og som må kutte på flere viktige velferdsområder, anbefaler administrasjonen at kommunen fortsatt skal eie et bygg kommunen ikke har bruk for, og i tillegg skal det betales betydelige driftsutgifter for dette hvert år. For Høyre er dette feil bruk av fellesskapets midler; vi ønsker at næringsaktører skal utvikle næringsaktivitetene lokalt, og så skal kommunen bruke sine ressurser til bedre skole- og eldreomsorgstjenester i kommunen.

I et avisinnlegg er konsulent Roy Michaelsen kritisk til at flere partier ønsker likebehandling av næringsaktører i kommunen. Når man har hatt en rolle i 38 år, som Michaelsen selv skriver, bør man vite at det er det de folkevalgte som foretar de politiske prioriteringene i en kommune. Om Michaelsen har snakket med «bekjente» i administrasjonen og blitt enig om en fremgangsmåte, er det selvsagt problematisk for tilliten til saksbehandlingen i Lindesnes kommune. En grunnleggende forutsetning for tillit til oss som folkevalgte og offentlige myndigheter generelt er kravet til åpenhet og likebehandling av innbyggerne. Politiske saker skal ikke bli avgjort av «at noen har snakket sammen», men skal være et resultat av åpne demokratiske prosesser.

Michaelsen skriver videre at «staten via Kommunaldepartementet via Merkur bidrar med 60 millioner i året for å sikre og styrke nærbutikkene i bygdene hvert år». Jeg kan forsikre Michaelsen om at Høyre kjenner ordningen godt, og jeg hadde selv ansvaret for ordningen som statssekretær i Kommunaldepartementet. Høyre sørget i regjering for at ordningen ble både styrket og utvidet, og vi sørget i budsjettforslaget 2022 for at det er bevilget rekordhøye 60 millioner kroner til Merkur-ordningen. Høyre ønsker å styrke utkantbutikkene og vekstskapingen i distriktene, men det må skje i ryddige prosesser. Og at Michaelsen – som selv er en av ti statlig lønnende konsulenter i ordningen – vurderer at tilskuddene til Agder i Merkur-ordningen «er brukt godt i vårt område» er fint, men det er kanskje andre enn han selv som bør vurdere kvaliteten i bruken av egne midler.

Det er i tillegg direkte ufint av Michaelsen å antyde en inhabilitet hos en av Frps representanter i den politiske behandlingen av saken. Michaelsen var selv til stede i kommunestyresalen under debatten i formannskapet torsdag forrige uke, og han vet veldig godt at spørsmålet om habilitet ble løftet tydelig og åpent fram i formannskapet – og alle de politiske partienes representanter fant Frps representant habil i saken. Saken blir ikke bedre opplyst av at Michaelsen kommer med slike ufine sleivspark.

Når en gruppe næringsaktører fra nord til sør i gamle Marnardal ønsker å kjøpe næringsbygget, så bør vi som kommune selvsagt også lytte til dem. Deres mål er å skape enda flere arbeidsplasser i bygda, og det er en kjent sak at det i dag er svært lite tilgjengelige industrilokaler i Marnardal. Det er selvsagt også vanskelig å tiltrekke seg andre næringsaktører til området når det ikke er egnede bygg å tilby dem.

Bua Landhandel er en virksomhet som er viktig for sitt nærområde, og som gjennom god drift oppnår imponerende resultater. Bua Landhandel har levert positive økonomiske resultater flere år på rad, og i 2020 og 2021 hadde butikkvirksomheten faktisk et resultat før skatt på over en million kroner hvert år. Det er bedre resultater enn både Joker Øyslebø og Joker Bjelland, som er de to andre dagligvarebutikkene som ligger i nærheten. Bua Landhandel vil selvsagt også ha mulighet til å delta i et åpent salg av «TT-bygget».

Og apropos andre butikker i nærheten, om Bua Landhandel skal tilgodeses med en fordelaktig avtale; hvilken virkning vil dette ha for de to andre butikkene i området? Ønsker partiene som vil tilgodese én butikk i én prosess også å tilgodese de to andre butikkene – av hensyn til likebehandling og butikkdrift i området?

Denne uken ble det kjent at Agder fylkeskommune ønsker en økt satsing på boligbygging og næringsutvikling rundt utvalgte jernbanestasjoner i fylket, herunder Marnardal stasjon. Bua Landhandel har tidligere lenge jobbet med en ny butikk i nettopp dette området på andre siden av fylkesveien. Den nye satsingen fra fylkeskommunen kan kanskje bidra til en spennende løsning, noe Høyre i så fall vil heie på. Men det må alltid skje som resultat av åpne og demokratiske prosesser, hvor vi forvalter fellesskapets midler på en fornuftig og tillitsvekkende måte.

Paal Pedersen,

gruppeleder Høyres kommunestyregruppe