Leder

Hver morgen før klokken åtte kommer de susende gjennom gatene på Vestnes. Mopedene og scooterne. Slik har det vært i årevis. Den siste tiden har det imidlertid også kommet en del firehjulinger i gatene som leder til Mandal videregående skole. Både gutter og jenter har dratt til Kristiansand og Lyngdal for å ta traktorlappen og deretter kjøpt seg ATV-er og UTV-er. Mens ATV-ene er utstyrt med en sal for to personer og et styre som ligner på et motorsykkelstyre, har UTV-ene to seter, tak, ratt og pedaler.

Å få sitt eget kjøretøy gir ungdom en enorm frihetsfølelse. Det gjør at mange ikke lenger er avhengige av foreldre som må kjøre dem til venner, treninger og skole. De unge som har kjøretøy kan klare seg selv i større grad, og det er spesielt viktig for ungdom som holder til i bygdene. I tillegg til å være effektive, er firehjulingene og mopedene også med på å lære unge opp i trafikken på en trygg måte. Det er bare lov til å kjøre i 40 og 45 km/t og det bør holde i noen år for de som ikke har kjørt i trafikken før.

Det vil så klart være ungdom med kjøretøy som tøyer, og i noen tilfeller bryter, grensene. For bare noen uker siden gikk politiet i Lindesnes ut med at de hittil i høst har avdekket en rekke forekomster av trimsett og innretninger som endrer fartsgrensen på mopeder og firehjulinger. Politiet var også opprørt over at noen ungdom kjørte i ring rundt politibiler, holdt fartsleker og viste manglende respekt for loven. Det er bra at politiet advarer når de ser en uønsket utvikling. Samtidig er det bra at politiet er nøye med å påpeke at langt ifra alle ungdom på hjul oppfører seg dårlig.

Det skal ifølge både politi og kjørelærere være tryggere å kjøre firehjuling i trafikken enn mopeder. I hvert fall hvis føreren bruker hodet og tar på hjelm. For det er ganske utrolig med firehjulingene: hjelm er ikke påbudt for de som kjører firehjuling i trafikken. Det at firehjulinger går under definisjonen traktor var sikkert hensiktmessig da de ble brukt bare på gårder og i utmark, men nå som ATV-er og UTV-er begynner å erstatte mopedene og scooterne på skoleveien, bør lovverket endres raskt.

Nå som ATV-er og UTV-er begynner å erstatte mopedene og scooterne på skoleveien, bør lovverket endres raskt.