I fjor hadde to av tre solgte nye biler elektrisk framdrift. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå, som også kan fortelle at det i fjor var 599.169 elektriske personbiler på norske veier. Det innebærer en formidabel vekst fra 2008, hvor det kun var 1693 elbiler registrert i Norge. Det er betraktelig færre elektriske nyttekjøretøy på veien, men også i denne kategorien er det en betydelig vekst av elektrisk framdrift.

Mange har lenge arbeidet med en lignende elektrifisering av fritidsbåtflåten langs kysten. I dagens avis kan du lese at produsenten av Polarsnekka gjør et nytt forsøk på å tilby et elektrisk alternativ til framdrift. Mange sørlendinger har et godt forhold til klassiske skjermsnekker enten de er klinkbygget med lokalt tre, eller støpt i plast. De representerer også et stykke norsk industrihistorie, og i plastbåtens gullalder anslås det at opptil 700 mennesker på Sørlandet var sysselsatt med produksjon av plastbåt. Dersom det lykkes dagens produsenter å lage en attraktiv elektrisk fremdriftsløsning, så representerer det på mange måter det første store skiftet siden trebåten ble til plastbåten.

Veien dit er likevel ikke enkel, og det er som kjent masse skjær i sjøen hvor disse båtene skal ferdes. Det er nok ikke helt skivebom å høste erfaringer fra elbiler når en skal analysere utfordringene knyttet til elbåter. I Norsk elbilforenings undersøkelse «Elbilisten 2023» blir folk bedt om å rangere ulemper med elbil. I fjor ble påstanden «det er for dårlig dekning av hurtigladere» rangert høyest, og i år er det «tidkrevende å lade» som er den største ulempen skal vi tro undersøkelsen. I fjor var det altså over en halv million elbiler på veien, og eierne synes det var for få plasser med hurtiglading.

Det forteller litt om innsatsen som må legges ned langs kysten dersom det skal tilrettelegges for lading av elbåt. Noen fritidsbåthavner har strøm på brygga, men de er neppe dimensjonert for selv sakte lading av et stort antall elbåter. Som suveren feriedestinasjon vil det også være relevant for Lindesnes kommune å legge til rette for tilreisende elbåter som ikke kan lade på egen brygge hjemme. Dersom det lykkes produsentene å lage attraktive elbåter vil hurtigladere langs kysten fort bli et konkurransefortrinn når ferierende sjøveisfarende skal velge seg sin neste gjestehavn.