Leder

I mars 2011 prøvde restauranter i Mandal seg for første gang på «Ut i 100». Målet var å få noe til å skje når det egentlig er en rolig periode for bransjen. Bak ideen stod Atle Lund Christensen på Hr. Redaktør som raskt fikk med seg både Jann Lid på Bryggekanten og Jens Olav Damkås på Marna Café. Da trioen hadde spikret navnet og datoene, fikk de med seg et par andre også. Allerede første dagen ble det klart at dette konseptet var noe mandalittene slukte.

«Ut i 100» og senere «Ede ude uga» er ikke et lokalt fenomen. Allerede for 30 år siden startet «Restaurant Week» i New York, og prisen for de ulike rettene var satt til 19,92 dollar som viste til året som nettopp var 1992. Tanken bak det nye konseptet den gang var at restaurantene ønsket å nå helt nye kunder som ikke hadde lagt turen til dem tidligere. Senere har en rekke byer i en rekke land kommet med sine vrier på restaurantuken.

Allerede første dagen ble det klart at dette konseptet var noe mandalittene slukte.

Høye priser på strøm, råvarer og vin har gjort høsten tøff for mange restauranteiere. Derfor er det viktig å støtte opp om det lokale næringslivet hvis man har mulighet. Det hadde ikke vært det samme å gå gjennom Gågata eller langs brygga hvis ikke restaurantene lå der. Å ha gode, lokale spisesteder er med på å gjøre regionen bedre å bo i. At det også skjer noe nå på høsten, og ikke bare på sommeren, er strålende.

«Ede ude uga» er også en fin mulighet for folk til å komme sammen og nyte hverandres selskap. Høsten er godt i gang, og det kan være godt for bedrifter, venner og familier å få anledning til å unne seg en restaurantmiddag midt i uken uten at det koster skjorta. Spesielt i disse tider hvor det ellers er dyrt for mange, kan denne uken gi flere folk økt livsglede.