Leder

Hver fjerde elev her i landet gruer seg ofte til å gå på skolen, og elleve prosent sier at de utsettes for mobbing. Det forteller årets utgave av Ungdata-rapporten fra OsloMet og forskningsinstituttet Nova, som ble fremlagt under Arendalsuka. Tallene må tas med tilstrekkelig alvor foran et nytt skoleår. Ap-representanten Kamzy Gunaratnam i Stortingets justiskomité forsikret nylig at regjeringspartiet fra første stund har satt mobbing på dagsordenen. Her plasserer hun seg i en solid tradisjon. For 20 år siden lanserte statsminister Kjell Magne Bondevik (KrF) nullvisjonen mot mobbing, og den handlet om menneskeverd og likeverd. Mindre tydelig ble det at målet ikke var å utrydde all mobbing på to år, slik de fleste fikk inntrykk av da nullvisjonen ble lansert. Bondevik måtte presisere at det som skulle elimineres raskt, var mobbesituasjoner hvor ingen voksne grep inn.

Samspillet mellom digital og fysisk mobbing forsterker for mange problemene.

Hverken nullvisjonen eller senere manifester og krigserklæringer fra kunnskapsministre og andre toppolitikere har fått til å stanse mobbingen. Ulike meningsmålinger og forskningsartikler gir ikke nødvendigvis sammenlignbare resultater, men mye tyder på at mobbing og mistrivsel på skolen fortsatt er et stort problem. Samspillet mellom digital og fysisk mobbing forsterker for mange problemene.

Ungdata-rapporten viser også en urovekkende høy bruk av smertestillende tabletter blant elever helt ned i tiårsalderen. Hodepine eller vondt i magen kan møtes med både Paracet og sykemelding, men kanskje også med mer forskning på årsakssammenhenger. Mest presserende er imidlertid spørsmålet om hvorfor verktøyene mot mobbing ikke virker bedre enn de gjør.

Meldinger fra statsforvalterne, som er klageinstans i mobbesaker, tyder på at skole-Norge fortsatt har en del å gå på når det gjelder bevisstgjøring blant personalet og på kommunenes juridiske ansvar som skoleeiere. Nullvisjonen fyller 20 år, og lovfestingen av nulltoleranse har femårsjubileum. I opplæringsloven fastslås skolens plikt til «å setja inn tiltak så lenge eleven sjølv ikkje opplever å ha eit trygt og godt skulemiljø». En paragraf til å ha synlig på veggen gjennom hele skoleåret.