Ved å kåre krympflasjon til Årets ord 2022 fanger Språkrådet inn et godt tidsbilde. Fenomenet har vært mye fremme i nyhetene i et år hvor mange sliter med prisøkningene på dagligvarer. Velkjente pakninger og poser viste seg ved nærmere ettersyn å inneholde litt mindre enn normalt, mens prisen i beste fall var den samme. Kanskje hadde den krympede varen til og med blitt dyrere. Kort sagt, pengene blir mindre verdt. Selv om ordet krympflasjon kanskje ikke har festet seg helt i folks dagligtale ennå, er innholdet like reelt som for eksempel deflasjon (synkende priser) og stagflasjon (inflasjon tross økonomisk stagnasjon).

Språkrådet hadde rike valgmuligheter i et år preget av kriser og krig. Også valgfornekter og strømsmart, på de neste plassene på listen, forteller sitt om den tidsånden juryen har jaktet på. Ord som vitner om demokratier under press og om kreativitet i møte med en energikrise. Å krympe emballasje er jo også et utslag av kreativitet, ett eller annet sted i matgigantenes hovedkvarter. Men gevinsten rakk neppe å bli altfor stor før kreativiteten ble avslørt, og ledelsen måtte ut i direktesendte botsøvelser og fastslå at krympflasjonen var i strid med selskapets etiske regler.

Her var imidlertid de store mataktørene avhengig av drahjelp. I konteksten til Årets ord inngår både medienes samfunnsoppdrag og forbrukernes markedsmakt. Et tilbakeblikk på ordkåringene siden starten i 2008 – finanskrise – fremkaller minner om dramatiske hendelser så vel som vår tids utfordringer, fra askefast og rosetog til klimabrøl. Språkrådsdirektør Åse Wetås håper fjerdeplassen på årets liste – knokehilsen – blir stående som en etterlevning etter årene preget av pandemirelaterte ord.

Fjorårets ord var opprinnelig ikke stort mer kjent og utbredt enn krympflasjon. Men det tok ikke så lang tid før det ble klart at sportsvasking ikke handlet om å dusje etter kampen. Ordet sportsvasking legger vekt på den problematiske koblingen mellom autoritære stater og ledersjiktet i internasjonal idrett. Krympflasjon tegner først og fremst et trekk i tidsbildet. Men 2022-ordet kan gjerne fungere som en varseltrekant for smartinger hos dem som forsyner oss med varer og tjenester.