Vil fortellingen om ett års totalavhold bidra til denne pedagogiske oppgaven?

«Etter en hel arbeidsdag foran PC-en, blir det serier eller spillkonsoll på kvelden. Jeg føler jeg kaster bort veldig mye tid, spesielt på sosiale medier», sier podkaster Sven Bisgaard Sundet til NRK. En ikke spesielt original erkjennelse. Mer originalt blir det når han vil gjøre noe med det – og tar den helt ut. Sammen med barnebokforfatter og tidligere fotballproff Mike Stilson logger han av, i ordets videste forstand, og tar fatt på et år totalt skjermet fra nettet. Erfaringene skal oppsummeres på TV neste høst. I første omgang bød selve avloggingen på noen aha-opplevelser. Brevgiro finnes visst fortsatt, men hvordan kjøpe buss- og flybilletter?

Avlogging medfører jo ikke bare brutt kontakt med vennegrupper og nyheter, kattevideoer og dataspill. Det handler om å mestre hverdagen – å fungere i samfunnet – uten smarttelefon, nettbrett eller PC. For de som har vokst opp med og i internettets tidsalder, kan prosjektet arte seg som et sosialantropologisk feltstudium. Man kan oppdage en lite synlig befolkningsgruppe som av ulike grunner må klare seg som best den kan uten apper og e-post. Hvis det kan bidra til bedre tilrettelegging for denne fortsatt store gruppen, vil prosjektet ha en tilleggsverdi.

Så kan det jo bli interessant å hvordan det sosiale livet artet seg for to avloggede blant deres påloggede venner. «Tanken er å undersøke hva som skjer med oss fysiologisk, psykologisk, sosialt og relasjonelt», sier Stilson. Kanskje kan prosjektet ha sin nytteverdi for vitenskapen. Smarttelefonen er jo utviklet i samarbeid med atferds- og hjerneforskere med det mål å gjøre den avhengighetsskapende. Jo mer av vår tid ved skjermen, dess større inntektspotensial for nettgigantene bakom.

Samtidig betyr apper og nettløsninger på enorme forenklinger i vår hverdag, og utallige muligheter som det gjelder å bruke med fornuft. For å låne to begreper fra annen avhengighet: Å pålegge seg selv totalavhold kan være krevende nok. Men «av og til» kan også by på utfordringer. Og det er dette det dreier seg om, overfor barn, unge og alle øvrige generasjoner: nettbruk uten at skjermen tar makten. Vil fortellingen om et års totalavhold bidra til denne pedagogiske oppgaven – eller begrense seg til en artig egotripp?