Leder

I Stortinget tar Ap og Sp nå fatt på forhandlingene med sin budsjettpartner SV, men har de stort mer å gå på? Regjeringen legger opp til en rekordartet oljepengebruk i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Med en utgiftsøkning på 56 milliarder kroner på årets statsbudsjett tangeres handlingsregelen med maksimalt tre prosent av Oljefondets verdi. Med den størrelsen Oljefondet har fått, har det årlige uttaket lenge ligget godt under denne grensen for ikke å øke presset i norsk økonomi. Dette var da også argumentet for ikke å øke mer da regjeringen før jul fikk vedtatt et statsbudsjett med «bare» 317 milliarder oljekroner.

Å møte seg selv i døren, kan være ubehagelig nok. Å møte seg selv i døren uten å kjenne seg igjen, skal være hakket verre.

Den gangen – og det er jo ikke så mange månedene siden – forklarte statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagvold Vedum med alvorlig mine at et stramt budsjett var nødvendig for å hindre en prisvekst som ville føre til at Norges Bank måtte øke renten mer enn varslet. Stramhet, av hensyn til så vel vanlige folk som næringslivet. Å møte seg selv i døren, kan være ubehagelig nok. Å møte seg selv i døren uten å kjenne seg igjen, skal være hakket verre. Vedum kommer farlig nær denne beskrivelsen når han nå selger inn rekord-revideringen som det mest ansvarlige for å sikre trygghet for folk i hele Norge.

Vel har situasjonen endret seg raskt siden i fjor høst. Eller om man vil, bommet regjeringen stort på sitt anslag for prisveksten. Derfor var det nødvendig med økte bevilgninger til helsevesen, forsvar, politi, pensjoner – etter månedene med uvisshet og frustrasjon, tross improviserte skatte- og avgiftsøkninger. Den store ekstrabevilgningen til Ukraina, gjennom Nansen-programmet, står et samlet storting bak. Og en borgerlig regjering ville neppe hatt så mange andre muligheter enn økt oljepengebruk i dagens situasjon.

Men fjorårets advarsler fra Støre og Vedum må ligge i bunnen under de forestående forhandlingene med et SV som stiller med krav om vesentlige påplusninger. Stikkord dyrtid, klima og miljø. Revidert nasjonalbudsjett er imidlertid ingen generell omkamp om statsbudsjettet, heller ikke i år. Å øke offentlig pengebruk når det går godt i norsk økonomi, er uansett risikabelt, og Vedum kan ikke med noen rimelighet kalle budsjettet for stramt.