Helsedirektoratet anbefaler null skjermtid for barn under to år, og maks én time i døgnet for de mellom to og fem år. For barn og unge mellom 6 til 17 år er det mer fritt, men ikke mer enn 20 timer i uken totalt. Samtidig står det tydelig at skjermtid bør begrenses så mye som mulig. Likevel skrus TV-skjermen på i lunsjpausen på skolen. Er det ikke nok skjerm ellers i løpet av skoledagen, uten at elevene også skal se på skjerm når de har matpause?

Jeg undres over hvor mye skjermtid som er greit, og hvordan skal vi som foreldre vite hvor mye skjermtid barn i ulike aldre kan ha. Foreldre er forskjellige og har ulik tilnærming til begrensning av skjerm. Noen barn får lov til å spille eller se på TV i timevis. Andre får lov til å se på TV eller spille data i maks 30 minutter til dagen.

Flere mener spill og gaming kan gi barn og unge en følelse av å mestre noe. Skjermaktiviteter kan også gi barn andre utfordringer enn de får ved å være ute og leke. Men, hvor mye skjermtid er bra, når ungene samtidig skal lære seg sosiale ferdigheter, og hvor mye skjerm er innafor uten at det går utover lekser, humør eller psykisk helse?

Det er vanskelig å være foreldre og vite hva som er det riktige å gjøre når det gjelder skjermtid og barn. Flere forskningsartikler viser at mye skjermtid ikke er bra, og at barn og unge kan bli både sinte, sove dårlig og få en dårligere psykiske helse hvis de får for mye skjermtid. Vi har selv barn på fem år i barnehagen og åtte år på barneskolen. Vi ser at på skolen er det mye skjermtid. I Lindesnes kommune får elevene utlevert hver sin iPad fra de er seks år. Den skal være med hjem i sekken hver dag for lading, men kanskje den heller burde bli igjen på skolen. Ipaden har få begrensninger for hva barna kan søke opp, eller gå inn på av ulike nettsider. Ipaden brukes også til å spille sammen med andre elever. Det kan være sosialt og bra, men kan også noen utenfra med andre intensjoner koble seg på og spille med barna våre? Det får vi foreldre alt for lite informasjon om fra skolen og har derfor liten kontroll på.

Når skjermen også blir brukt istedenfor penn og papir, så påvirker det hvor mye tid barna får til å utvikle egen håndskrift. Derfor er det spennende å høre om andre kommuner som vurderer å gjeninnføre mer bruk av konvensjonelle skrivesaker som i alle år ble brukt i skolen, før digitaliseringen kom, som den eneste riktige oppskriften på god læring.