F.v: Saiful Malik , Maria Dahl, Jan Ivar Bentsen, Malin Høyland, Justyna Uziel, Elin Syvertsen, Kirsten Andresen, Linda Wathne, Selma Dzankovic, Nina Kongsvik, Torhild Egeland, Marianne Ellefsen. Åse Marie Dahl på bildet. Kristine Hoem Lunde foran gjengen. Foto: Erik Kallekleiv

MANDAL VG-lista turnerer faste konsertsteder landet rundt, men i år kommer VG også til å arrangere en ekstrakonsert. Hvor det blir, er foreløpig ikke bestemt. Men Mandal er en av plassene som kjemper om å få VG-lista til sin kommune.

– Stedet er ikke avgjort ennå, så derfor kan vi mobilisere heleLindesnesregionen for å få VG-lista til å komme til oss, sier Kristine H. Lunde hos Coop Extra i Øvrebyen.

Pågår i tre uker

VG-lista-turneen starter med konsert på Rådhusplassen i Oslo 24. juni, før den går videre til Stavanger 6. juli, Bergen 13. juli, Trondheim 20. juli og ekstrakonserten som er 27. juli.

Konkurransen er i gang og pågår i tre uker før den avsluttes mandag 25. april.

– Vi gleder oss enormt over å være til stede over store deler av landet, og ser virkelig frem til å få se det sterke lokale engasjementet, sier Kari Grothe Karlsen, markedssjef i Coop Extra.

Tøff konkurranse

Dagligvarekjeden Extra er hovedsponsor for VG-lista i år.

– Vi som jobber i Extra vil gjerne at vi vinner konserten – men trenger da hjelp fra hver eneste innbygger. Konkurransen er tøff, men vi kan klare det, mener Lunde.

Underveis vil juryen følge med på alle bidrag, og til slutt samles for å avgjøre vinnerbyen. I juryen sitter representanter fra VG, NRK og Extra, i tillegg til programleder Abiel Tesfai og artist Sandra Lyng Haugen.

Kreativitet teller

De vil vurdere alle bidragene som kommer inn ut i fra kriteriene engasjement og kreativitet. Jo flere og jo mer kreative bidragene som kommer inn er, jo høyere er sannsynligheten for at VG-lista kommer til byen.

– Det vi må gjøre er å lage mest mulig sprell og skape engasjement blant befolkningen. Vi må vise at vi ønsker å få VG-lista hit. Vi har cirka tre uker på å overbevise juryen om at Extra-konserten bør legges til Mandal. Og det skjer ved at folk finner på ting som vil vekke oppmerksomhet. Juryen sier at det er engasjement og kreativitet som teller – og det har vi mye av, fortsetter hun.

Bidragene, som kan legges ut på Instagram, Facebook eller Twitter, skal hashtagges med #extravglistatilmandal.

Konkurransen varer til og med mandag 25. april. Onsdag 26. april faller avgjørelsen.