Flere innbyggere i Songdalen kommune har fått kommunale avgifter overført til e-faktura på Vipps og på nettbank etter å ha blitt tilsendt det kommunen mener har vært en uklar melding fra Vipps.

– Vipps har sendt en melding som ikke har blitt forstått, og folk har sendt ok i retur. De som har papirfaktura har som regel et ønske om å beholde denne ordningen. Dette er slu måte av Vipps å jobbe på, forklarer Olav Espelid, regnskapssjef i Songdalen kommune.

En av tre papirfakturaer er forflyttet

Etter å ha blitt tilsendt flere klager fant kommunen ut at forflyttingen ble satt i gang 16. mai. I denne overgangen har 36 prosent av blankettene blitt overført til e-faktura.

– I meldingen har det ikke fremgått hva Vipps gjør. I tilfeller med personopplysninger må man spesifisere hva det er man faktisk svarer på, påpeker Espelid.

Fakturaer blir gitt ut feil

Videre har også kommunen møtt andre problemer når fakturaer er blitt utsendt.

I tilfeller hvor fakturaen er blitt betalt av en annen person enn den er adressert til, vil den sist betalende personen bli sendt fakturaen til seg neste gang, uavhengig om det blir betalt via Vipps eller nettbank.

– Den personen som fakturaen i utgangspunktet er sendt til trenger ikke engang å ha Vipps for at papirfakturaen blir omgjort til e-faktura, sier Espelid.

Kommunen kan ikke endre dette. Du må selv gå inn på Vipps og skru av denne funksjonen. Foto: Sebastian Faugstad

Ufrivillig utsatte oppfordres til å klage

Songdalen kommune oppfordrer folk som er utsatt for dette til å sende inn klage til datatilsynet ettersom dette handler om sensitive personopplysninger.

– Vi har vært i kontakt med datatilsynet som oppfordrer folk som mot sin vilje er blitt utsatt for dette å sende inn klage til dem. Sånn som vi ser det er det risikoer for at personopplysningene kan havne på avveie, sier Espelid.

Kommunen kan ikke gjøre noe

– Vi kan ikke gjøre noe. Vi har ingen myndighet til å rette dette opp i banken. Alle kunder må selv gå i banken eller på Vipps for eventuelt å avbryte den e-faktura avtalen, avslutter Espelid.

For å stoppe fakturaer via Vipps må du endre det på betalingsmetode under profil på kontoen din.

Vipps legger seg flat

Hanne Kjærnes, kommunikasjonsrådgiver hos Vipps, sier at de tar med seg tilbakemeldingene fra brukerne, og sier at de burde har vært enda tydeligere da endringen skjedde.

– Det er vi lei oss for, og vi jobber nå for at dette skal bli bedre i fremtiden, svarer hun.

Endringen har kommet som følge av et samarbeid mellom Vipps og Nets, som er de som står for eFaktura-løsningen. Det er gjort for å digitalisere regningsbetaling i Norge, da over 160 millioner papirfakturaer fortsatt sendes ut på papir hvert år.

– Vi får også mange positive tilbakemeldinger på at antallet papirfakturaer reduseres, da dette verken er miljøvennlig eller samfunnsøkonomisk smart. Det gjør også at man slipper gebyret man får ved å betale på papir, forklarer Kjærnes.

– Songdalen kommune frykter at personopplsyninger har kommet på avveive som følge av dette. Er det en fare for det?

– Løsningen er trygg og sikker, og det er ingen fare for at personopplysninger kommer på avveie. Dette er en videreføring av avtale om efaktura, og baserer seg på akkurat samme infrastruktur og sikkerhet.