Rundt 90 foreldre hadde møtt opp på foreldremøte om Psykologisk Førstehjelp for barn og unge onsdag kveld på Langenes skole.

Det var Roy Madsen fra ABUP som var foredragsholder og FAU hadde invitert.

Madsen forteller at et av hovedproblemene som vi finner i dag er tilbaketrekning, angst og desperasjon. Videre viser han til tall der 80 % av barn og unge som opplever dette ikke snakker med helsepersonell. Foreldre er derfor viktige her påpeker han.

Han sier at psykologisk førstehjelp er laget for vanlige folk, kan brukes i vanlige familier og klasser, om vanlige ting. Og Langenes skole har vært så heldige å være med i pilot prosjektet.

Psykologisk førstehjelp går blant annet ut på at alle har røde og grønne tanker. De røde gjør vondt verre i en situasjon og hinder deg i å gjøre det du har lyst til. Mens de grønne er de positive tankene dom gir deg bedre selvtillit.

-          Det er naturlig at de røde tankene kommer. Vi vil ikke si til barn at de ikke skal ha dem, men lære dem å gi dem mindre betydning. For ofte er de røde takene ikke realistiske og sanne, sier Madsen.

Han viser to filmsnitter som demonstrerer dette med røde og grønne tanker svært godt.

Den første er av en er en gutt som skal hoppe fra tre meteren. I prosessen har han første røde tanker og trekker seg nesten fra å hoppe. Men så kommer de grønne tankene og han tørr å hoppe.

Den andre er om ei jente som har lagt ut et bilde på facebook. Hun får ingen likes på bildet, og begynner deretter å tenke røde tanker som: Ingen liker meg. Jeg har ingen venner. Dette frem til hun får en sms av ei venninne og de grønne og positive tankene starter.

Etter filmsnutene får foreldrene beskjed om å snakke sammen to og to om noe utfordrerne deres barn går igjennom nå og som han eller hun trenger støtte til.

En av foreldre sier at hennes sønn ikke klarte en matte-oppgave på matte-leksa i dag. Og han derfor følte at han aldri klarte noe.

Madsen påpeker igjen at dette er vanlige hverdagsproblemer som mange føler og viser en hånd som han kaller hjelpehånda som man kan bruke i slike situasjoner. Hånda har du med deg bestandig og er derfor grei å bruke, påpeker han.

I hjelpehånd går man fra finger til finger der man må definere hva som skjer, hva man føler i situasjonen, de røde og grønne tankene, hva man kan gjøre og hvem som kan hjelpe i den harde situasjonen. Gutten som ikke klarte matteoppgaven kan for-eksempel søke hjelp hos mamma.

- Det er viktig å snakke sammen. To hoder tilsammen tenker klarer og mer reflektert enn man gjør alene. Så snakk med hverandre, oppfordrer Madsen til foreldrene.