Motiverer: Anita A. Ask, norskansvarlig ved Ime skole og pådriver bak leselystaksjonen, mener et slikt arrangement er med på å motivere og engasjere elever til å lese.
«Stian lærer førstehjelp»: Oppleser: Ann-Kristin Osestad, hund: Anette Eigebrekk, dame med hund: Elin Nygård, Stian med caps: Reidun Hægbostad, far: Kjetil Esperås.
Fullsatt sal: 500 elever ved Ime skole var samlet i gymsalen tirsdag for å se på lærernes forestilling.
Mark Twains «Tom Sawyer»: Kjell Gauksås og Roar Helleren. Oppleser er Laila Stølen.

MANDAL: – De er glad i å lese, sier Anita A. Ask, norskansvarlig på Ime skole og en av pådriverne bak leselystaksjonen.

Og elevene ved skolen, blant andre Stine Haaland og Mia Hagen, bekrefter Asks påstand i all hast før de sprinter av gårde til lunsj og langfri.

Oppladningen til tirsdagens langfriminutt var noe utenom det vanlige. 500 elever så lærerne ved Ime prøve seg som skuespillere på scenen i gymsalen.

Elger, hunder og Pippi

I boken «Stian lærer førstehjelp» er det en dame med en hund som faller og slår seg, og Stian og hans far trør til med bandasje. Elin Nygård har tatt på seg hundekostyme, og når faren (Kjetil Esperås) prøver å hjelpe blir det hele en latterlig seanse, til stor glede for barna i salen.

Motiverer: Anita A. Ask, norskansvarlig ved Ime skole og pådriver bak leselystaksjonen, mener et slikt arrangement er med på å motivere og engasjere elever til å lese.

Vi fikk også se lærere utkledd som elg, Pippi og Tom Sawyer. Opplegget var fullt av cliffhangere, og scenene sluttet ofte da historien var på sitt mest spennende. Dette for å få barnene til å låne bøkene på biblioteket og lese ferdig selv. For eksempel under «Stine og skoletannlegen» da faren (Sten Rune Oftebro) besvimte på tannlegekontoret.– For å vite hvordan det går videre, kan dere låne boken, sa fortelleren.

Ask synes lærerne gjorde en god jobb.

– De har ikke øvd noe, og tar alt på sparket. Jeg tror vi voksne lo like mye som barna, sier hun.

Alt dette var del av leselystaksjonens kick off, et opplegg som er til for å motivere og engasjere elevene til å gå i gang med aksjonen.

71 grader nord

Ime skole skal i løpet av de tre aksjonsukene lese seg fra Ime til Nordkapp. Prosjektet har fått navn «En litterær 71 grader nord fra Ime til Nordkapp». Elevene får utdelt et leseskjema, hvor de merker av tiden de leser både hjemme og på skolen. Antall leseskjema blir vekslet inn i reisepoeng som brukes på reiseruten.

Underveis på reiseruten blir det noen leseoppdrag etter hvert som klassene passerer utvalgte steder langs vestkysten.

Mark Twains «Tom Sawyer»: Kjell Gauksås og Roar Helleren. Oppleser er Laila Stølen.

– Litt av poenget ar at de skal lære om Norge. Og da må de studere også, på nettet og i aviser. De må gruble og finne ut svar sammen i klassene, sier Ask.Håpet er at alle klassene når Nordkapp innen aksjonens siste dag, 1. desember.

I fjor leste de seg rundt jorda. I år er det Norge. Det handler om motivasjonen, at man har et mål med aksjonen. Vi har fått et godt system på dette, og har opprettet en leselystkomité, sier Ask.

Vi vil at barn skal bli gode lesere, for å gjøre disse tingene enklere. Lesing er grunnmuren i altHun er ikke sikker på når leselystaksjonen ble opprettet, men kan fortelle at de har holdt på i minst fem år – med to aksjoner årlig.

– Elevene synes det er gøy, og det gjør lærerne også. Vi jobber mange timer i forkant, og merker at det blir bedre og bedre for hvert år, sier Ask.

Lesing er viktig

Til tross for teknologiens inntog i form av nettbrett, datamaskiner og spillkonsoller, leser barn fremdeles bøker, ifølge Ask, som stadig erfarer eksempler på at den gode, gamle boka stadig står sterkt.

– For eksempel liker de høytlesning mye bedre enn lydbok, sier hun.

Fullsatt sal: 500 elever ved Ime skole var samlet i gymsalen tirsdag for å se på lærernes forestilling.

Ask kan ikke merke noen forskjell på om barn er blitt flinkere eller dårligere til å lese enn før, men hun slår fast at lesing er utrolig viktig.– Det er store krav til lesing. Man må kunne lese for å bruke TV, internett og spill. Vi vil at barn skal bli gode lesere, for å gjøre disse tingene enklere. Lesing er grunnmuren i alt, sier Ask.

Og da er det viktig å motivere og engasjere, enten i form av lærernes dramatisering av barnebøker eller å gjøre lesingen om til Norge på langs.