Onsdag morgen publiserte Utdanningsdirektoratet (Udir) resultatene for årets nasjonale prøver, og ungdomskolene både i Søgne og Songdalen ligger under landsgjennomsnittet for lesing, engelsk og regning.

Ungdomsskolene som deltok for 8. og 9. trinn var Finsland skole, Oasen skole Birkelid AS, Songdalen ungdomsskole, Tangvall skole og Tinntjønn skole.

Udir har brukt poengsystemet som viser til den samlede summen for trinnene. Tabellen under viser til resultatet fra 8. trinnene i Søgne og Songdalen.

8. trinnEngelskRegningLesing
Landsgjennomsnitt505050
Vest Agder495050
Finsland skole434647
Oasen Skole Birkelid AS485050
Songdalen ungdomsskole514848
Tangvall skole495049
Tinntjønn skole464445

Verst ute er Finsland og Tinntjønn ungdomsskoler. Tinntjønn skole er 15 skalapoeng under landsgjennomsnittet, like bak Finsland skole med 14 poeng under.

Ifølge Udir er ungdomsskoleelevene på 9. trinn også under både lands- og fylkesgjennomsnittet. De gjennomsnittlige resultatene for ungdomsskolene viser til lavere poengsum for både lesing og regning, for begge kommuner.

9. trinnLesingRegning
Landsgjennosmittet5454
Vest-Agder5353
Ungdomsskoler Songdalen5150
Ungdomsskole Søgne5052

Trygt og godt skolemiljø først

Kommunalsjef for oppvekst i Søgne, Jon Wergeland, forteller at kommunen kjenner til de faglige resultatene, men at det har skjedd som et resultat av et annet fokus.

– Vi har hatt særlig oppmerksomhet med å bygge et godt og trygt skolemiljø, og å for å ivareta og å bygge opp gode rutiner. Jeg tror det står som en kommentar til de faglige resultatene, forklarer Wergeland, og fortsetter:

– Men, vi holder på å styrke lærerarbeidet og måten vi underviser på i alle skolene, så vi håper å se bedre resultater framover, tilføyer han.

Songdalen blir gradvis bedre

– Resultatene fra ungdomstrinnene er jo i realiteten et sluttresultat fra undervisningen elevene har fått på barnetrinnene. Men det er ikke overraskende at vi er under gjennomsnittet, det har vært en utfordring i mange år nå, forklarer skolefaglig ansvarlig i Songdalen kommune, Jan Kittelsen.

Men de siste fem årene har kommunen sett litt endringer i resultatene til det bedre, på både engelsk, lesing og regning.

– Så er det jo litt variasjon mellom skolene, noe det alltid kommer til å være. I tillegg er det mange minoritetspråklige elever, og elever med spesialundervisning som har litt utfordringer på prøvene. Men om man ser på skolebidragindikatorene ser man at Songdalens skoler har bidratt positivt til elever med slike utfordringer, noe vi har jobbet sterkt med å få på plass, avslutter Kittelsen.