Vi ble med sjåfør Kenneth Trysnes og kartleser Kjell Olsen på teknisk kontroll før Rally Sørland. Den foregikk på Mjåvann torsdag kveld.

Trysnes og Olsen kjører en svart matt Ford Escort klasse II. På spørsmål om de har deltatt på løp tidligere denne sesongen, svarer Olsen:

– Vi har prøvd. Vi har deltatt på alle tre NM-runder i år, og kommet i mål på to av tre.

Olsen har deltatt på alle Rally Sørland-løp bortsett fra ett siden oppstart igjen i 2003, i tillegg til de to sprintrally som ble arrangert to år før det.

– Hvordan er miljøet i rally?

– Fantastisk bra. Alle hjelper alle, sier Olsen.

Vi står i kø for registrering. Snart er det Olsen og Trysnes sin tur til å vise medlemskort i automobilklubb, registreringsnummer og vognlisens på bilen, førerkort og lisens for å starte.

– Lisensen innebærer forsikringer, forklarer Åshild Tofteland. Hun registrerer og kontrollerer at alle papirer er i orden til deltakerne av Rally Sørland 2015. I tillegg deler hun ut sponsormerkene som alle må feste på bilene sine og leverer ut årets Rally Sørland-krus.

Den kjedeligste delen av Rally Sørland er unnagjort, og Trysnes og Olsen kjører inn i verkstedhallen for teknisk kontroll av kjøretøyet. En av kontrollørene er Geir Inge Øydna fra Søgne.

– Vi er på opplæring, så nå blir det ekstra ille for de, sier Øydna med et smil. Han tar opp og sjekker varseltrekanten. Den skal ha bilens registreringsnummer påført. Så sjekkes alt av sikkerhetsutstyr, belter og stoler i bilen. Brannslukkingsapparat og andre ting i kupéen må være forsvarlig sikret. Lys og innfestinger sjekkes.

– Vi ser etter at bilen har det sikkerhetsutstyr den skal ha i henhold til regler og papirer, sier Øydna.

Så gis klarsignal. Ford Escorten til Trysnes og Olsen er godkjent og klar for Rally Sørland 2015.

Program og annen informasjon finner du her

Geir Inge Øydna fra Søgne var en av kontrollørene i forhold til det biltekniske. Foto: Klara Turid Fidje Frettun