– Idéen bak Pet the Pineapple er å utvikle spill som er lekne og litt snodige. Tanken bak å starte egen bedrift var for å utvikle en rekke spill med særpregede og relaterbare spillkarakterer under et samlet univers. Pet the Pineapples spill vil alle promotere at det er gøy og helt OK å være litt rar og snodig.
Ordene tilhører Benita Kvinlaug fra Kvinesdal, som har opprettet selskapet Pet the Pineapple AS for å utvikle mobilspill. Interessen for dette kom ved en tilfeldighet, ifølge Kvinlaug selv. I utgangspunktet ønsket hun nemlig å bruke sin bachelor innenfor produksjonsdesign for film og animasjon til å bygge opp 3D-verdener for film, slik du ser i blant annet Avatar.
– Det eneste som plaget meg med film, var at alt publikum så var kontrollert av kameralinsen. Spill har muligheten til å gi publikum litt kontroll over hva de ser, og det var hovedsakelig dette som fikk meg interessert i spillutvikling.
Mobilspill
Kvindølen beskriver seg selv som en person med en litt barnslig personlighet, og nettopp derfor er det først og fremst barne- og familiespill som står hennes hjerte nærmest. Og det er også en av grunnene til at hun kun ønsker å utvikle mobilspill.
– Det gir ikke helt mening å utvikle spillkonsepter for barn i førskolealderen, for så å si at de bare kan spilles med spillkontroller og på PC-oppsett til 10.000 kroner. Mobiler og nettbrett er mer tilgjengelig, enten barn har sine egne eller kan låne av foreldre eller søsken. Mange mobiler og nettbrett har også morsomme funksjoner å leke med, slik som bevegelsesdetektorer. Slike ting er kjempegøy å bruke til leken spillmekanikk!
Ambisjoner
Kvinlaug ønsker gjennom sine spill å bygge opp et univers rundt spillkarakterene og spillverdenen. I fremtiden håper hun å kunne produsere leker og lignende basert på disse.
– Den ultimate ambisjonen er å kunne jobbe som en selvstendig kunstner fra hvor som helst i verden, og å leve av dette. Drømmen er å spre litt lykke og glede på veien via spillene og karakterene jeg lager.
– Er det mulig å leve kun av egenproduserte mobilspill, tror du?
– Godt spørsmål. Vi får se! sier hun.
– Men jo, det finnes overraskende mange utviklere som klarer å leve av egenproduserte spill, og da snakker jeg ikke bare om megahits slik som Minecraft eller Flappy Bird som dro inn million etter million. Mange klarer å leve av mindre spill som drar inn mindre penger, og en stor årsak til dette er at disse utviklerne har jobbet til et budsjett hvor de har klart å få inn en fortjeneste, og bygget seg oppover på denne måten. En annen, kjempestor del av spillutvikling er markedsføring: Ingen kan kjøpe et spill de ikke vet at eksisterer, så en god del av utviklingsbudsjettet må også gå inn i markedsføring, fortsetter Kvinlaug.
Prosjekt i England
For tiden pendler Kvinlaug mellom Kvinesdal og England, hvor hun først studerte, men hvor nå jobber på et mobilspill-prosjekt. Et prosjekt hun er litt hemmelighetsfull rundt.
– Jeg har kjempelyst til å snakke om dette, men prosjektet er dessverre ikke annonsert ennå. Det jeg kan si er at det er et mobilspil, og jeg har ansvar for kunstregí og grafikk.