MARNARDAL/SONGDALEN/TADSJIKISTAN – Vi har kommet oss et godt stykke i henhold til de få planene vi hadde lagt på forhånd, sier Fuglestveit over telefonen fra Fiestaen som er på vei opp en 4600 meter over havet høy fjellkjede i Tadsjikistan, verdens nest høyeste motorvei.

– Vi har fire land igjen å krysse, vi regner med å være framme om rundt 20 dager, men det er vanskelig å beregne helt sikkert med veiene her og bilen går ikke så fort heller, sier Thorsen.

22. juli gikk startskuddet for Mongol Rally 2019 fra «Junktown» i Praha. Sammen med andre eventyrlystne skal Marnardølen og Songdølen ta seg helt til Ulan-Ude i Russland.

Her kan vi se den grønne løypa representere den planlagte ruta Thorsen og Fuglestveit laget, og den røde løypa er den faktiske ruta de har tatt. Foto: Skjermdump
Ørjan Fuglestveit må frem med verktøyet når Gunvor trenger dekkskifte. Foto: Privat

Den spreke gamlingen Gunvor, som bilen har blitt døpt, har måttet skifte ett par dekk, og speedometeret røk tidlig av reisen, men ellers har Fiestaen holdt seg usedvanlig godt gjennom Europa og Asia så langt.

– Det har bare vært veldig få og bagatellmessige problemer vi har hatt så langt, sier Fuglestveit.

Lange økter

Gunvor får kjørt seg på den 17.000 kilometer lange reisen Thorsen og Fuglestveit har lagt ut på. Eventyrerne er på veien fra alt mellom fire og 17 timer av gangen.

– De to siste dagene har vi kjørt 12 og 17 timer. Det blir til at vi kjører fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, sier Thorsen.

Mongol Rally skal vanligvis ta mellom fire og seks uker, og foreløpig ser det ut som kompisene har god driv til å havne innenfor tidsrammen.

– Vi tar oss ikke tid til å stoppe lenge av gangen. Det lengste vi har vært et sted var da vi var i Tyrkia i to netter, sier Thorsen.

Slik så det ut da starten gikk fra «Junktown» i Praha 22. juli. Foto: Privat

Varmt

Gjennom ørken og fjell blir det hett i den gamle Ford Fiestaen som ikke har aircondition. Thorsen og Fuglestveit laget en kreativ løsning med frisk luft gjennom tuber fra utsiden av bilen, men det gjør ikke veldig stor forskjell.

– Det hjelper ikke så mye når luften utenfor er like varm. Gjennom Iran hadde vi 40 grader i bilen. Det er som å sitte foran en føner, sier Thorsen.

– All varmen fra eksos og motor skyter rett opp i gulvet på bilen. Vi blir jo brent under føttene, noen ganger er det nesten 60 grader i gulvet, sier Thorsen.

Det har blitt mange timer tilbrakt i den 37 år gamle bilen de siste ukene for de eventyrlystne mennene fra Marnardal og Songdalen. Foto: Privat

Lite effektivt

Av det som tar opp mest av tiden for eventyrerne skulle man tro det var selve kjøringen, men det er heller grensekontrollen som stadig forsinker sørlendingene.

– Det har gått greit å komme gjennom grensene, men det går mange timer. Det er ikke veldig effektiv sjekking av dokumenter her. Bare inn i Usbekistan måtte jeg vise passet mitt i ti forskjellige kontorer, sier Fuglestveit.

Bare inn i Usbekistan måtte jeg vise passet mitt i ti forskjellige kontorer.

Men kompisene har vært mer heldige på grensene enn det flere andre deltakere av racet har vært. Gjennom en Facebookgruppe holder de litt kontakt med de andre.

– Det er noen som har problemer både teknisk og politisk, de sliter med å komme gjennom grensene med visaene sine, sier Fuglestveit.

Når Fuglestveit og Thorsen har nådd den endelige destinasjonen om en 20 dagers tid, setter de Gunvor på første tog hjem og tar selv hjemturen via luften.

Slik så en bensinstasjon i Iran ut. Foto: Privat
En kjapp reparasjon på Gunvor i Istanbul. Foto: Privat