– Vi var 140 ansatte, nå er vi 70. Vi er så innskrumpa at vi trenger arbeid her. Det er en ørkenvandring som vi gjerne vil ha en slutt på, formidlet Mona Mortensen i Repstad Anlegg til stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) Han kom på besøk sammen med tre lokale KrF- politikere, Torfinn Kleivset, Sigrun Sæther og Allen Elle.

Det ble gjort rimelig klart fra Arnstein Repstad, som sitter i styret for Repstad Anlegg og er en av eierne i bedriften at det planprosesser går for sent. Han er også leder av hovedstyret i MEF (Maskinentreprenørenes Forbund) og har derfor innblikk i situasjonen utover Søgnes grenser. Han henviste til Kiellandsheia hvor det ble startet planarbeid for 12 år siden.

Det tar tid å få  gjennom gode planer, enormt mange politiske og byråkratiske instanser skal mene noe. I høst håper vi å komme i gang. Før vi er så langt har vi brukt tre millioner. Det trengs tålmodighet, god helse og god kondisjon for å drive reguleringsarbeid, formidlet Repstad med et smil.

Det ble både fra fungerende daglig leder Knut Joar Knutsen og Mona Mortensen som i en periode nå er 100 prosent engasjert i forberedelser til rettsak Repstad anlegg er en part av, gitt uttrykk for at man har nærmest sluttet å tro på at det kommer en ny E39.

– Det ligger penger i potten, noe reguleringsarbeid gjenstår, men vegen kommer. Om det skulle komme ny regjering, kan jeg ikke se for meg at det skal endre disse planene. Vegen kommer, med oppstart 2018, lovet Grøvan som fikk med seg tilbake til Tigerstaden bekymringer for så store anbud at ingen ekker få norske firma kan ta på seg en slik jobb.

– Det er synd at det blir så voluminiøst at ikke norske firma kan gi anbud, fastslo Repstad som sier at Statens vegvesen fortsatt er en stor og god byggherre, samt en viktig samarbeidspartner.

– Skal vi ha arbeid, må dere holde trykket på Statens vegvesen, sørge for at det bevilges penger som igjen skaper trygg infrastruktur og arbeid, var Repstads oppfordring til stortingsrepresentanten.

Repstad sier at han ser ikke mørkt på framtiden.

– Nå må vi få lagt Kristiansand inn under Søgne, likedan Songdalen og få midler til alt vedlikeholdsarbeid som finnes både på veger og under oss i ledningenettet. Vi har hatt mørkere høster enn denne, vi klarer oss greit over vinteren, var siste ord fra Repstad til Grøvan og de lokale politikerne i et møte med hyggelig tone og klare signaler.