— Mandal Parkering har de siste to år merket en vesentlig økning av el-biler i Mandal generelt og i flere av sine p-anlegg spesielt. I noen anlegg har antallet parkerte el-biler oversteget antall bensin-/dieseldrevne biler. Da el-biler per dato kan stå gratis på alle offentlige p-plasser med avgift, mister den opprinnelige reguleringsformen med avgift sin effekt, heter det i rådmann Irene Lundes innstilling til driftsstyret.

Ved årskiftet skal ny nasjonal parkeringsforskrift gjøres gjeldende. Insentivordningen som gjorde det gunstig å kjøre el-bil, var avgrenset til å gjelde inntil målet om 50.000 el-biler på norske veier ble nådd. Det målsatte antallet el-biler ble oppnådd for en god tid tilbake. Insentivordningen hadde en tids/volumramme, som tilkjennega at fordelene ved anskaffelse og bruk, ville opphøre når et eller flere mål var nådd. Ny forskrift åpner for at kommunene selv kan avgjøre om el-bilparkering videre skal avgiftsbelegges. Det betyr at nå brenner det et blått lys for el-bil eiernes gratisfordel i Mandal.

Vil ha inntektene

— Det koster å ha et fungerende parkeringstilbud i byen. Avgiftsparkering bringer inntekter inntil slik drift, samt at overskudd fra næringen kan nyttes til vedlikehold av eksisterende anlegg samt bygging av ny parkeringsrettet infrastruktur. Parkeringsavgift har vist seg å fungere godt som sirkulasjonsregulator for parkeringen i Mandal, samt at anskaffelse og drift ikke har belastet kommunens økonomi. Ved økende antall el-biler vil både reguleringsform og økonomisk modell måtte revurderes, dersom avgiftsfritak for el- og hydrogendrevne motorvogner innføres i kommunen. Økte inntekter til Mandal parkering vil bidra til å sikre drift og vedlikehold av eksiterende anlegg og legge til rette for investeringer i nye anlegg på sikt.

— Rådmannen anbefaler at Mandal kommune ikke innfører betalingsfritak for el- og hydrogendrevne motorvogner, etter at ny parkeringsforskrift er gjort gjeldende 1.1.2017, heter det i rådmannens innstilling. Driftsstyret holder møte tirsdag i neste uke.