– Jeg har alltid vært glad i sjø og båt, og det å kunne kombinere dette med å hjelpe andre virket som en fin løsning og er grunnen til at jeg begynte, sier Halvorsen.

Ved brygga i Kleven ligger båten RS Bill fortøyd. Den ble kjøpt i 2014.

– Ny kostet den 14 millioner, men den har fått en del oppgraderinger. Den er vel verdt rundt 17 millioner nå, forteller Halvorsen.

Den ble finansiert av stiftelsen Bill-Hytter, Jørgen C. og Marie R. Knudsens familielegat og Stiftelsen Sat.

– Når folk donerer til oss, får de ofte noe oppkalt etter dem, forteller matros Edvart Udø Fardal.

I sommer har Bill vært inne til reparasjon to ganger.

– Kjølevannspumpa røk, og båten måtte bli slept inn til kai, sier Halvorsen.

– Brannbåten var i nærheten, så de kom og hjalp, legger Udø Fardal til.

Til tross for litt trøbbel med båten den siste tiden, er Halvorsen likevel strålende fornøyd med redningsskøyta.

– Det er veldig mye som er bra med denne båten, og jeg synes det er en fin båt, sier han.

Når RS Bill har vært på verksted, har redningsmannskapet hatt en reservebåt.

– Vi er alltid operative, sier Halvorsen.

Båten består av to dekk. Fra styrehuset på hoveddekket går det en liten trapp ned til det nedre dekket.

Maskinrommet er plassert på det sistenevnte dekket, aktenfor styrehuset.

Styrehuset er blant annet utstyrt med flere skjermer, sitteplasser til i hvert fall seks personer, brannslukningsapparat, flere radioer, redningsvester, hjelmer, hørselsvern og bamsen «Kai».

– «Kai» pleier vi å gi til barn vi redder, sier Udø Fardal.

Mannskapet gjør seg klar til avgang. Udø Fardal forsvinner ned i maskinrommet for å sjekke at båtens to motorer, som er på 500 hestekrefter hver, er i orden.

Når Halvorsen ser Udø Fardals tommel opp på kamera fra hoveddekket, starter Halvorsen motorene.

I tillegg til Halvorsen og Udø Fardal, er også Syvert Møll Hageland med som bestmann, som er ansvarlig for kart.

– Vi må være minst tre på jobb når vi skal ut til sjøs, men helst fire, sier Halvorsen.

Utenfor Gismerøya har ekstremværet «Hans» startet så smått, og «Bill» hopper godt i bølgene i en fart på 27 knop.

Stolene er Reccaro stoler som er luftdempet med firepunkt-seler, som gjør at mannskapet sitter trygt og behagelig ombord.

– Det er ikke så høye bølger nå, men det er meldt at det skal øke til seks meter høye bølger. Da holder vi oss på innsiden av Lindesnes fyr, forteller båtføreren.

– Blir dere noen gang båtsyke?

– Det var en gang jeg stod med kikkerten i bølgene, da begynte jeg å kjenne det, sier Møll Hageland lattermildt.

For sistnevnte var det en tilfeldighet som gjorde at han ble frivillig på redningsskøyta.

– Jeg har alltid vært interessert i båt og sjø, også fant jeg plutselig ut at redningskorpset i Mandal består av frivillige, så da søkte jeg. Dette er mitt andre år som frivillig, og nå har det blitt mer en livsstil enn en hobby, sier bestmannen.

– Du er her hele tiden du, legger Udø Fardal til og ler.

Etter noen runder mellom Skjernøya og Hatholmen, og ingen redningsoppdrag, setter Halvorsen kursen tilbake mot Kleven.

Fram til nå i år har redningsmannskapet hatt 48 oppdrag hvor de har assistert 81 personer.

– Det er en nedgang fra i fjor, men vi hadde noen veldig alvorlige oppdrag i starten av sommeren, sier Halvorsen.

Til tross for nedgang, har oppdragene økt de siste årene.

– Vi har flere rykk nå enn det vi hadde for noen år tilbake, sier båtføreren.

Redningsselskapet har også færre frivillige enn det ønskede antallet.

– Nå er vi 40 frivillige, men det mest ideelle hadde vært om vi var 48. Da hadde vi hatt tolv vaktlag med fire personer fordelt på hvert vaktlag, forteller Udø Fardal.

Ifølge matrosen må man ikke ha noen spesielle kunnskaper for å melde seg som frivillig.

– Vi lærer alt, så de som ønsker å prøve seg kan det. Dersom de finner ut at det ikke går, så er det bare å hoppe av, sier han.