Det har vært arbeidet intenst med å få på plass en løsning for å få overgang. Slik situasjonen er i dag, må en løpe en halv kilometer om en er så uheldig å velge feil retning. Teknisk sjef Stein Erik Watne, som var med under møtet, er en av dem som har valgt feil side og fått seg løpetur, kunne rådmann Kjell A. Kristiansen fortelle under møtet.

– For funksjonshemmede, eldre personer og familier med barnevogn er løsningen dårlig, spesielt om vinteren når det kan være glatt, påpekte Kristiansen.

Tenke nytt

Det er for lite befolkningsgrunnlag på Nodeland til en så stor investering. For få personer bruker toget, dermed måtte det tenkes nytt.

– Vi måtte få til et spleiselag der flere kunne bidra, og tenke nytt og kreativt, fortalte Kristiansen da Søgne og Songdalen Budstikke fikk være med i starten av møtet.

Watne kommenterte at dette skulle en egentlig ikke fått til.

– Men et fantastisk samarbeid med kreativitet og vilje, og ikke minst innsatsen til Kjell A. Kristiansen har ført til at dette likevel kommer, sa Watne.

Pyntet bruden

– Vi var et team som pyntet bruden så det ikke kunne sies nei, der en ikke kan få til noe viser det seg at en kan få til noe likevel, sa Kristiansen og fortalte at det begynte for hele tre år siden da samferdselssjef i Vest-Agder Fylkeskommune, Vidar Ose, daværende regionsdirektør i Bane Nor eiendom, Gunnar Nøding, områdedirektør Bane Nor, Stian Wesøy og rådmann i Songdalen, Kjell A. Kristiansen satte seg sammen for å finne en løsning for Nodeland stasjon. Et firkløver som våget å tenke nye tanker og utradisjonelle løsninger.

– I baklandet er det også alltid flinke folk, det er viktig, og vi fire hadde et utrolig godt samarbeid og klarte å komme fram til det som skal realiseres, sa rådmannen og ga skryt til kommuneplanlegger i Songdalen kommune Thor Skjevrak for en god sentrumsplan for Nodeland. Den gir framtidsutsikter med større befolkningsmengde enn i dag.

Representantene fra Bane Nor som deltok på møtet, Rune Jensen og Ingvald Berntsen berømmet også den utradisjonelle måten å få ting til på.

– Når fylkeskommune og kommunen viser vilje og er med og bidrar, så kan vi få ting til. Audnedal stasjon er et liknende eksempel, og noe smart må vi gjøre når viljen er til stede, sa Jensen.

Saken fortsetter under bildet

Stasjonsbygget på Nodeland skal rives og nytt bygges opp. Foto: Anne Lise Riseng

Nytt stasjonsbygg

Det gule stasjonsbygget skal rives, nytt bygges hvor heis og trapp i bygget brukes også som heis og trapp til overgangen. Kontorbygget bidrart til å redusere kostnaden for en overgang med flere millioner. Men BaneNor Eiendom bygger ikke uten langtidsutleie for halvparten av bygget. Derfor har Songdalen kommune, etter å ha fremlagt problemstillingen for Fellesnemnda, forpliktet Nye Kristiansand til å leie kontorer i 2. og 3. etasje i ti år. Første etasjen blir stasjonsfasiliteter. Men heller ikke dette var tilstrekkelig for at BaneNor infrastruktur kunne sette i gang. Her kom fylkeskommunen på banen og garanterte for seks millioner kroner til etablering av en moderne kollektivterminal i en stasjonsbydel. Dermed ble pakken så god at BaneNor Infrastruktur ikke kunne si nei til å fullfinansiere prosjektet og sette i gang.

– Dette prosjektet styrker Nodelands mulighet for å kunne bli en attraktiv bydel for nye innbyggere i framtiden, og det sier seg selv at ringvirkninger også blir viktig for omlandet, fastslo Kristiansen.

Økt bosetting, et levende sentrum med ny kulturell møteplass, en attraktiv kollektivstasjon med kafe, kiosk, frisør og annet har vært inspirasjonen.

Viktig stasjon

– Det er kun åtte minutter med tog til sentrum av storbyen, der det er mange arbeidsplasser, og stasjonens park and ride er god for Søgne og Hellemyr beboere som ønsker å reise med tog mot Stavanger eller Oslo. Flere må bruke toget slik at stoppfrekvens øker når ny stasjon er ferdig, presiserer en optimistisk rådmann som også bringer inn kommunestyrets rolle.

– Kommunestyret har gitt full støtte i hele prosessen, det har vært avgjørende, avsluttet Kristiansen.

Stasjonsbygg og overgang forventes ferdig i 2020.