Guttegjengen fra Vigeland bruker den fritiden de har på båtene sine. Arne De Klerk forteller at han, med litt hjelp, har brukt om lag 2000 timer i løpet av de tre siste årene til å fikse seilbåten sin.

– Jeg måtte til og med skru litt før du kom, sier De Klerk til Lindesnes.

Guttegjengen fra Vigeland jobber som lærlinger, og på fritiden er de på leting etter bølger. Fra venstre: Eldar Fidje Lagestrand, Emil Flørli Udland, Arne De Klerk og Emil Støle Loland. Foto: Anna Larsen

Eldar Fidje Lagestrand derimot har valgt å gjøre det litt enklere for seg selv, når det gjelder forberedelser av båten for sesongen.

– Jeg har vaska den, sier Fidje Lagestrand.

Fra venstre: Eldar Fidje Lagestrand, Arne De Klerk, Emil Støle Loland og Emil Flørli Udland. Foto: Anna Larsen

Det er alltid noe å fikse på båtene, og derfor har guttene med verktøy hver gang de skal ut og kjøre. Det skjer ofte noe med motorene og verktøykassen blir hyppig brukt.

– Det folk fikser på båtene sine hvert år, det gjør jeg etter hver tur, sier De Klerk.

– Jeg må fikse et hull i båten min, og en gasspedal, sier Emil Støle Loland.

– Kjøp båt sa de, det blir gøy sa de, sier Fidje Lagestrand med en god dose ironi, og Emil Flørli Udland ler.

Arne De Klerk må bruke hjelm og briller når han skal kjøre båt. Foto: Anna Larsen
Arne De Klerk viser frem motoren på sin ThunderCat båt. Foto: Anna Larsen

Drivstoffprisene kan sette en stopper

I fjor tilbrakte de rundt en og en halv måned på sjøen, og regner med det blir rundt det samme i år også. Det eneste som kan sette en stopper for bølgehopperne er de økte drivstoffprisene.

– Jeg har brukt rundt 9000 kroner på drivstoff til nå, og sommeren har bare så vidt starta, sier Fidje Lagestrand.

Fra venstre: Eldar Fidje Lagestrand, Emil Flørli Udland, Arne De Klerk og Emil Støle Loland. Foto: Anna Larsen

Guttegjengen kjører alltid østover når de skal på tur, og forteller at de blant annet har kompiser i Lillesand.

– Vi traff de på sjøen, de kjente oss igjen fra YouTube, sier De Klerk.

De Klerk og kameratene startet med YouTube-kanalen «Wave Jumpers» i 2019, og har hatt over 60.000 seere siden. Guttene forteller at de blant annet bruker videoene til å se seg selv kjøre båt, samt hvordan båtene oppfører seg på vannet. De Klerk forteller også at han får nyte bensinen to ganger.

– Først bruker du bensinen når du kjører, og deretter kan du nyte videoen senere på kvelden og se all bensinen som blir brukt opp, sier De Klerk og smiler.

Det var en liten del av båten som rørte vannet da Eldar Fidje Lagestrand kjørte i bølgene utenfor Åvik. Foto: Anna Larsen
Emil Flørli Udland og båten hans, Hurricane 470. En 15 fots speedbåt med 90 hestekrefter. Foto: Anna Larsen

Båten gikk rundt

Det er tydelig at guttene liker fart og spenning. Båtene er lette og har mye hestekrefter, og de synes det er gøy når alle har ulike utgangspunkt.

– Alle har ulike skrog og det er gøy å se hvor mye vi klarer å øke farten for hver gang vi drar ut på sjøen, sier De Klerk.

– Vil dere ha raskere båter?

– Ja, svarer alle i kor.

Farten øker for hver tur han kjører båten. Til nå er den målt til 55 knop. Foto: Anna Larsen
Arne De Klerk og guttegjengen på vei til Mandal i seilbåten, med Thundercat’en på slep. Foto: Anna Larsen

De Klerk kjører til tider så fort at båten hans går rundt.

– Det første jeg sjekker når det skjer er at motoren fortsatt henger på, og deretter går jeg opp på båten mens den ligger opp ned, og får noen til å ta bilde av meg, sier De Klerk og smiler.

Han har trimmet båten sin etter reglene og drømmer om å delta i både norgesmesterskap og verdensmesterskap i racekjøring. Før båten havnet på Vigeland, var den med i verdensmesterskap i utlandet.

– Thundercat-en deltok og vant verdensmesterskapet i ThunderCat-racing i England i 2012, og kom på tredjeplass i konkurranse på Maldivene, sier vigelandsgutten.