– Jeg har fått landet litt nå, sier Tønnesland og forteller at det hele begynte litt stang ut.– Vi fikk ei punktering på ss1, så vi kjørte cirka ei mil på felgen bak, det er forsåvidt spennende nok det i 170km/t. Det tapte vi rundt fire minutter på.

De kom til mål på prøven, og fikk bytta hjul på tre min. Men, det sluttet ikke der med problemer.– På ss2 merka jeg at det var noe galt bak. Diffrensialen hadde fått en smekk når vi punkterte. Vi kom dog til mål med ei respektabel tid, sier Tønnesland.

Det ble heftige minutter på service.– Jeg, kartleser, og min far heiv oss rundt å fikk byttet sperra på 29 minutter. Dermed kom vi oss avgårde til ss3. Da vi stod på start kom vi på at vi hadde glemt å fylle bensin ut fra service. Ikke noe å gjøre med det, det fikk bare gå. På ss3 fant vi rytmen og farta, fikk fyllt på 10 liter bensin og kjørte til ss4. Der stemte absolutt alt fra start til mål, og vi var raskeste 2wd uansett klasse, sier en fornøyd rallysjåfør.Det ble mer og mer lyd i nød reperasjonen utover dagen men det holdt til mål.

– Vi endte opp som klassevinnere i kl 10 og nummer fem totalt. Vi er kjempefornøyd med det. Innleid kartleser for anledningen Jan Gunnar Hultin. Han hadde aldri vært med på asfalt rally før, og var veldig fornøyd med og debutere med seier.Det blir litt panikkreperasjoner nå i uka før det braker løs på nytt på Mjåvannsprinten som og er et asfalt rally.

Kai Tønnesland/Anne Lise Riseng