OSLO/KRISTIANSAND – Det er veldig stas. En stor inspirasjon, sier prisvinneren til Lindesnes.

«Årets entreprenørskapslærer tar ansvar for at lærerutdanningene tar i bruk entreprenørskap som arbeidsform, hun er kreativ og tør å tenke nytt. Lærere i morgendagens skole, og deres elever, vil måtte være i stand til å håndtere en verden vi ennå ikke kjenner. Årets entreprenørskapslærer har etablert et robust system for entreprenørskap gjennom nettverk og god forankring på egen arbeidsplass», heter det i juryens begrunnelse, ifølge Virke.no.

– For meg er entreprenørskap en viktig læringsstrategi. Jeg bruker det mye i lærerutdanningen. Når studenten får tillit og ansvar skjer det noe med deres innsats. De får et sterkere forhold til det de skal lære. Det er mer enn bare fag. De lærer samarbeid, kreativitet, økt selvtillit og engasjement. For meg som lærer gir det mening, sier Ask.

Får følge minister og direktør

Prisen består av en blomsterbukett og diplom. I tillegg får Ask lov til å følge arbeids— og sosialminister Anniken Hauglie og administrende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge en arbeidsdag.

– Jeg får følge dem en dag. Det blir veldig spennende, sier Ask, som regner med at dette vil skje utpå nyåret.

Anne Merete Selvik Ask jobber til daglig som førstelektor ved Institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved Universitetet i Agder, hvor hun har sørget for at entreprenørskap kom inn i lærerutdanningen. Hun har også, ifølge Virke.no, utviklet de såkalte «Lesvos»-kursene i entreprenørskap som retter seg mot lærerutdannere, skoleledere og lærere. Hun bruker Studentbedrift som metode i egen undervisning og tilrettelegger for innovasjonscamper i samarbeid med næringslivet.

– Lærerutdanningen ved UiA er spredt på alle fakulteter. Jeg underviser i faget Mat og helse i lærerutdanningen, forklarer Ask.

– Ser nye muligheter

Prisen ble delt ut av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie under Hovedorganisasjonen Virkes årskonferansemiddag onsdag kveld.

– Jeg vil gratulere Anne Merete Selvik Ask med prisen. Universitet i Agder er heldig som har slike engasjerte ressurspersoner. Vi trenger de innovative entreprenørene. Vi trenger de som er i stand til å se nye muligheter. Dette må øves og trenes i skolen. Derfor er den kompetansen de nyutdannede lærerne har med seg inn i skolen så viktig, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke, i en pressemelding.

Madsen har sittet i juryen sammen med Tor Kåpvik fra Ungt Entreprenørskap, Erling L. Barlindhaug i KS og Thom Jambak i Utdanningsforbundet.