Med to og en halvmeter reis om dagen, og ingen avbrudd, står allerede den første søylen over Trysfjorden klar. Arbeidet for den andre søylen er nå også godt i gang, og arbeiderne fra Kruse-Smith kan glede seg over å dra hjem til jul, vel vitende at begge søylene er ferdig støpt.

I dag jobber de døgnet rundt med glidestøp for å få høyden og dimensjonene de trenger.

– Arbeidet går helt etter planen. Ingen store utfordringer, og vi er rett på skjema, forklarer kommunikasjonrådgiveren fra Nye Veier, Nils Bernt Rinde.

Dette er et stykke veianlegg som landsdelen aldri har sett i moderne tid.

– Det er jo først når man kommer på nært hold at man skjønner hvor imponerende fremdriften er. Det er jo bare litt over et år siden prosjektet starter, og i dag ser vi at store konstruksjoner reiser seg, sier Rinde.

Kommunikasjonrådgiver for Nye Veier, Nils Bernt Rinde, er selv svært imponert over hvor effektivt arbeidet på Trysfjorden har vært. Foto: Sebastian Faugstad

Krevende for beboerne

Å både bygge den store konstruksjonen, og å bygge en nasjonal riksvei får noen konsekvenser.

– Det er jo klart at for beboerne i nærområdet vil Trysfjorden aldri vil se helt lik ut, påpeker Rinde.

Boliger i nærområdet blir jo berørt på et eller annet vis. Rinde forteller at beboerne på Trysfjorden har funnet veiarbeidet krevende.

– Det er ikke vanskelig å forstå. Samtidig er Nye Veier opptatt av å kunne jobbe målrettet med å skape gode dialoger og samarbeid med de som blir berørt. De skal bli ivaretatt på best mulig måte, forklarer han.

Foto: Sebastian Faugstad
Foto: Sebastian Faugstad

Siden søylene til broa blir konstruert etter metoden glidestøp, går arbeidet døgnkontinuerlig inntil søylen er reist. Det er litt annerledes enn andre teknikker, hvor man ikke er avhengig av å støpe alt ferdig på en gang.

Selve støpearbeidet på Trysfjordbrua skal være ferdig til jul. Etter nyttår starter arbeidet med søylehodene og selve veidekket. Veidekket støpes seksjon for seksjon ut fra søylene etter etter likevektsprinsippet.

– Dette vil se spektakulært ut, påpeker Rinde.

Broa vil da vokse frem fra søylene, i formen av to t-er som møtes på midten. Teknikken som tas i bruk heter «fritt frambygg bro».

48 meter høy, 60 meter så snart kronen kommer på, står nå ene søylen til den kommende trysfjordbrua. Foto: Sebastian Faugstad

Et stykke veihistorie

For snart 100 år siden kom en annen bro, med det mest avanserte av vei- og brokonstruksjoner for den tid frem. I 1922 ble broa Knuden bygget for E 39 det som den gang het Sørlandske hovedvei.

– Nå kommer vi tilbake 100 år senere med det mest avanserte av broer på nye E 39 over Trysfjorden. Det er virkelig kontrastfullt å se hvordan veiteknologien har utviklet seg, påpeker Rinde.

Her er illustrert hvordan pilarene skal utformes, bredere nederst, med innsving mot toppen. Foto: Kruse Smith