– Jeg har planlagt denne turen i mange år. Det startet mens jeg studerte i 2018. Jeg var veldig lei, og hadde egentlig lyst til å droppe ut, men pappa klarte å overtale meg til å fullføre, sier Pål André Hageland (28).

Unggutten fra Holum har solgt alt han eier, inkludert huset sitt, og sluttet i jobben på GE Healthcare, for å realisere drømmen om å seile jorden rundt. Lindesnes avis møter Hageland på øya Naxos i Hellas.

I sommer har han tilbrakt tiden sin i Middelhavet, men når høsten og vinteren kommer, setter han kursen over Atlanterhavet.

– Planen er å krysse over Atlanteren i november. Hva jeg skal gjøre etter det vet jeg ikke enda, jeg har ikke planlagt så langt fram i tid. Målet er å seile jorden rundt. Eller så langt pengene strekker til, sier Holum-mannen.

Helt ytterst på brygga i byen Naxos ligger seilbåten Longelong til kai. Hageland rekker så vidt å si hei før solbrillene hans faller av hodet og ned mellom båten og brygga. Like etter hopper skipperen i havet, og brillene blir berget.

– Jeg trengte jo en dusj, sier han og ler.

Hageland kjøpte båten i fjor høst i Hellas. Han måtte dermed raskt booke en flybillett ned til Middelhavet for å overta båten. Men ifølge Holum-mannen gikk ikke alt helt knirkefritt da han ankom den greske byen Keramoti.

– Planen var at jeg skulle overta 30. november, men da jeg kom ned fikk jeg beskjed om at den ikke var klar for overtakelse enda. Jeg var der dermed til 22. desember, før jeg fikk overtalt eierne til å frakte båten til Kavala, som er en litt større by. Der fikk jeg besøk av en kompis, og vi tilbrakte julaften sammen med båteierne på en liten pub, forteller han.

Lite visste han at han kom til å tilbringe de neste fem månedene i Kavala.

– I begynnelsen av mai var papirene i orden, fra gresk side. Deretter tok jeg båten på land, og fant ut at noe var steingalt. De hadde oversett en stor feil med drevet, sier Hageland.

Etter en problematisk start på eventyret, dro han hjem til Norge for å feire 17. mai og hente papirer. I slutten av mai kastet han loss og var endelig i gang. Trodde han.

– Jeg fikk motorstopp midt utpå havet, men jeg kom meg til Lemnos for å registrere båten i landet. Der ble jeg møtt av tollere som bare lukket øynene og sendte meg rett tilbake der jeg kjøpte båten. Det var tydeligvis der jeg måtte registrere båten, sier Hageland.

Nå er Holum-mannen glad for å være i gang med seilturen.

Motoren går så det suser, og ut fra kaia i Naxos kjører Longelong. Med på slep har Hageland med seg kompisen Johan Pettersen. Han har vært med på seiling i omtrent to uker.

– Det er veldig kjekt å være på tur i seilbåt. Jeg kan ikke seile, men etter noen dager på båten, så lærte jeg fort hvilke tau som er hva, sier Pettersen, og like etter kommer det noen lyder fra kahytten.

– Vi hører ofte en del lyder som kommer nedenifra når vi seiler, sier Hageland, og referer til skuffer, skap og løse gjenstander som flyr rundt i bølgene.

Tjueåtteåringen kjøpte sin første seilbåt i 2020, og lærte å seile på egen hånd.

– Jeg måtte bare prøve meg fram. Jeg bodde i den, da jeg gikk siste året på studiene. Jeg husker godt den ene vinternatta, da var det så kaldt at puta frøs fast i veggen, sier han og ler.

Ute på havet i Hellas er det verken minusgrader eller is. Seilene heises og Hageland setter kursen mot naboøya Paros.

Den 39-fots lange seilbåten har i dag seks soveplasser, men Hageland har planer om å gjøre sofaområdet om til en dobbeltseng.

– Jeg skal bytte beinene på bordet, slik at jeg kan senke det og legge på madrass, når jeg må ha ekstra sengeplasser.

Når unggutten skal krysse over Atlanteren, håper han at han får med seg noen på reisen.

– Er du bekymret for at noe skal skje underveis?

– Nei, egentlig ikke. Det eneste er at spekkhoggere har begynt å angripe båter, så jeg må se litt opp for de, sier han.

– Hva med pirater?

– Da jeg var liten var jeg på forestilling med Kaptein Sabeltann, men jeg ble så redd at vi bare måtte dra hjem. Jeg har planer om å seile gjennom Panamakanalen, men jeg tror det skal gå fint. Jeg har jo flagget på plass, sier han og peker på sjørøverflagget.

Hageland forteller også at han bruker sosiale medier for å oppdatere familie og venner om reisen sin.

Midt ute på det blå havet skifter han retning på båten, tilbake mot Naxos. Det er lite vind i seilene og båten stopper nærmest opp. Da stuper Hageland i sjøen for en dukkert.

Før Hageland sluttet i jobben, var han HMS-ingeniør på GE Healthcare, så sikkerheten om bord er noe han tar på alvor.

– Det er for eksempel viktig at det alltid er en person om bord i båten hvis vi skal bade under seilingen, i tilfelle den andre personen drives bort fra båten. Jeg har også vært heldig og blitt sponset av Agder Marine med tre overlevingsdrakter, sier han.

Store bølger og mye vind gir Hageland adrenalinkick, men det er spesielt en ting han tror blir utfordrende når han skal over til Amerika.

– Den største utfordringen blir å finne ut hvor mye mat jeg trenger, sier han og ler.