Rektor på skolen, Jarle Langeland, har i ettertid fått et par henvendelser fra foreldre angående resultatene for 8. trinn.

– Et par bekymrede foreldre tok kontakt. Det er viktig for meg å påpeke da at resultatene her ikke er en refleksjon over vår skoleopplæring. Prøvene skjer så pass tidlig på året. Vi i det neste skoleslaget har ikke hatt muligheten til å gjøre endringer på så kort tid, forklarer rektor Jarle Langeland.

Her ser du resultatene for Tinntjønn skoles 8. trinn i kontrast til lands- og fylkesgjennomsnittet.

8. trinnEngelskRegningLesing
Landsgjennomsnitt505050
Vest Agder495050
Tinntjønn skole464544

Ikke et endelig resultat

– Det er jo en kartleggingprøve. Vi bruker dem heller som en pekepinne for å finne ut hvor det er forbedringpotensiale, sier Langeland.

Rektoren tilføyer at resultatene ikke er et eksakt uttrykk for hva elevene kan, men at det heller viser til det gjennomsnittlige ferdighetsnivået for trinnene.

– Så krever jo faktisk de nasjonale prøvene et veldig høyt nivå på lesing, regning og skriving. Når jeg har testet voksne på disse prøvene er det mange som har gått på en smell, forteller han.

Når jeg har testet voksne på disse prøvene er det mange som har gått på en smell.

Skolen ønsker heller å bruke resultatene som et utgangspunkt som de får jobbet videre med videre.

– Jeg har tre år på meg for å hjelpe elevene å komme best mulig ut, tilføyer han.

Her ser du resultatene for Tinntjønn skoles 9. trinn i kontrast til lands- og fylkesgjennomsnittet.

9. trinnRegningLesing
Landsgjennomsnitt5454
Vest Agder5353
Tinntjønn skole5048

Ønsker drahjelp hjemmefra

Rektoren var ikke helt fornøyd med prøveresultatene for årets 9. trinn.

– Det er jo klart det kan bli bedre. Men Tinntjønn skole har de siste tre årene levert sterkt på sluttresultat for skolegangen, hvor det er levert historisk høye karaktersnitt, forteller Langeland.

Etter årets prøver har skolen alt lagt en slagplan i tiden fremover. Alle elevene skal ha lest to bøker gjennom skoleåret. Det skal legges ned 15 minutter lesing hver dag i hvert fag. Så vil de også legge et ekstra trykk på lesestrategier i norsken.

– Men vi etterlyser også litt drahjelp hjemmefra. Vi ønsker at foreldre skal være med å ta en del i barnas opplæring, og å oppmuntre barna deres til å lese bøker og nyheter i fritiden, avslutter Langeland.