Fiskebåten Nordsö haler inn både fisk og støvel

I år som i fjor viser stolte sjøfolk fram båtene sine i sommerserien «Båden min».

Tekst/foto: Anna Larsen

– På den første fisketuren jeg var med på, sa jeg til meg selv at jeg skal aldri bli fisker, sier Bjørn Kjellby og ler.

I dag jobber mandalitten fulltid som fisker og skipper, og i tillegg er han medeier av to fiskebåter.

– Fisking er gøy i utgangspunktet, men jeg er spesielt heldig som får sitte i styrehuset. Det er ingenting som er verre enn å ha en dårlig dag på sjøen, men det er ingenting som er bedre enn en god dag på sjøen, sier han.

Kjellby og resten av mannskapet fra båten Nordsö ligger til kai i Egersund for å losse fisk.

– Vi hadde et veldig kort tidsvindu og ligger nå til kai her, med den fangsten vi skulle ha og litt til. Det er ingenting som slår den følelsen av at alt klaffer, sier Kjellby.

De har nettopp kommet fra Danmark hvor de hadde et vedlikeholdsopphold.

– Vi skulle egentlig bare gjøre litt generelt vedlikehold, som bunnstoff og maling, men så fant vi noen uregelmessigheter i propellen som gjorde at vi ble forsinket. Propellen måtte renoveres, og det tar litt tid. Det er ikke det samme som å ta av propellen på en påhengsmotor, sier han og ler.

Båten Nordsö ble kjøpt i 2018, etter at den forrige båten, Astrid Sofie, brant og sank.

– Vi var på utsiden av Karmøy da det skjedde, og vi vet fortsatt ikke hva som startet brannen, forteller Kjellby.

Nordsö var i utgangspunktet på vei til å bli en reketråler, men Kjellby og medeierne klarte å forhandle fram en avtale hvor de fikk kjøpt båten.

– Båten var tre måneder fra å bli ferdigstilt som en reketråler, så vi måtte endre på en del. Vi brukte mye penger til renovering, men vi har fått alt som vi ville, med de beste løsningene. Vi måtte selvfølgelig inngå noen kompromisser, i og med at båten var tiltenkt noe annet, men jeg syns vi har fått en veldig fin båt, sier fiskeren.

Omtrent 70 millioner kroner gikk til renoveringen.

Før Kjellby ble fisker på fulltid, prøvde han seg på studier.

– Jeg begynte på juss. Jeg likte det godt, men jeg likte fisking bedre.

Han droppet dermed ut av studiene og begynte med fisking på deltid.

– Jeg tror ikke det er mange av de jeg studerte juss med som driver med fisking, sier han lattermildt.

Etter noen år som deltidsfisker, kjøpte han og en kollega sin første fiskebåt i 2015, og siden den gang har mandalitten jobbet som fisker på fulltid. I dag er han medeier og daglig leder for båtene Nordsö og Astrid.

– Jeg har blant annet personalansvar og økonomiansvar. Det blir en del juridisk, regler og direktorat. Jeg vet ikke om det hadde trigget meg like mye, dersom jeg bare hadde vært ansatt, sier Kjellby.

Foto: B

Båten Astrid er oppkalt etter mandalittens mormor. Til nå har han hatt fire båter med det samme navnet.

Foto: B

– Hun er den eneste igjen av besteforeldrene mine, og min bestefar var den eneste fiskeren i familien vår. Han døde da jeg var liten. Det er vel litt derfor det har hengt med så lenge og har hatt så stor betydning, sier Kjellby.

På broa står Kjellby og viser alle kameraene ombord og funksjonene til skjermene.

– Her kan du for eksempel se hva som foregår i lasterommet, sier han.

Fiskebåten består av fire dekk: broa, tråldekk, fabrikkdekk, lasterom og maskinrom. Fra broa er det en bratt trapp som fører ned til dekket under. Det første man møter, er en lang gang med flere dører som fører inn til flere lugarer, byssa og messa.

– Vi er midt i en tur, så det er litt rotete her akkurat nå, sier Kjellby og prøver å rydde bort det han kan.

For å komme til maskinrommet, må hørselsvern og sko på, før han viser vei ned nok en trapp.

– Motoren er en 1000 HK Caterpillar 3508, sier mandalitten.

Han forteller også at de bruker redskapet snurrevad for å fange fisken.

– Snurrevadfisk er noe av den beste fisken du kan få. All fisken er levende når vi haler den inn. Det er ikke som med trål, hvor man ligger og sleper på fisken i mange timer.

– Hva er det rareste dere har fått i nota?

– Vi har fått en del teiner, men det rareste må vel kanskje være en støvel. Det fiskestedet kaller vi bare for «The Boot» nå, sier Kjellby.

Foto: B

Han forteller at de ofte oppkaller fiskestedene etter ting de assosierer med stedet.

– Det ene stedet heter «Hemoroider», fordi det var en fisker ombord som hadde et forferdelig utbrudd av hemoroider, sier han og ler.

På tråldekket og lasterommet står det flere fiskere i full gang med lossing av fisken de har fanget.

– Fisken er sløyd og sortert etter størrelse, art og kvalitet, sier Kjellby.

Fra lasterommet settes kasser på kasser med fisk, som deretter heises opp og plasseres på en pall som står på brygga. De sikres med plastfolie før de blir kjørt inn i lastebilen.

– Vi har med oss omtrent 14 ulike arter, og i dag er det torsk vi leverer, sier han.

– Hvor går turen videre?

– Nå skal jeg hjem på ferie. Jeg ville ha den første turen fra verkstedet for å se at alt kjørte som det skulle. Så nå kan jeg ta ferie med god samvittighet, sier mandalitten, som skal være hjemme i tre uker før han skal tilbake til sjøs igjen.