MANDAL To uker etter at Tesla-sjef Elon Musk sa «go» for å ta opp forhåndsbestillinger hadde svimlende 500.000 satt seg på liste. Og som eieren av vår testbil kunne fortelle, så kan dette tallet enten ha gått opp eller ned, etter som noen ikke orket å vente lenger, og andre har kommet til. Det finnes i dag ingen offisielle tall.

18 eller 19: Testbilen er utstyrt med 235/45R18, men kan også leveres med 19 toms. Foto: Dag Lauvland

Og enn så lenge har bilen ikke kommet til Norge. Ikke offisielt. Først på vårparten neste år kan noen av de mest tålmodige få den sagnomsuste «billig-Teslaen» i garasjen. Og for den saks skyld; dit kan den kjøre selv.

En døråpner: Et trykk på knappen åpner døra fra innsiden. Foto: Dag Lauvland

Lindesnes er antakelig dermed først ute i norsk presse med å presentere et førsteinntrykk av bilen på norsk jord. Og hit har den kommet via ganske andre kanaler enn de offisielle Tesla-kanalene.

Mange langtrekkende

Med stadig flere elbiler med rekkevidde på rundt – og over 500 kilometer bør elbilskeptikerne revurdere å bruke rekkeviddeangsten som argument mot elektriske drivlinjer. På rekke og rad kommer Kia e-Niro med 485 kilometer, til en pris på 377.400 kroner. Hyundai Kona Electric med 482 km, til 326.900 kroner. Og tvillingene Ampera E og Chevrolet Bolt med 520 kilometer, fra 359.900 kroner. Inngangsmodellen til Model 3 leveres med batterikapasitet som gir «kun» 354 kilometer. Men vi har testet Long Range-modellen, som gir deg godt over 500 kilometer.

Hvor er speedometeret? Minimalistisk er fornavnet. Målerne glimrer med sitt fravær. Foto: Dag Lauvland

Og så er det da uansett slik at konkurrentene ikke i samme grad representerer nyvinningene som får deg til å lure på; «Er dette en bil?».

Tidliginntrykket

Om den minner aldri så lite om storebror Model S er den kortere. Ganske nøyaktig 4,694 meter, mot Model S sine 4,978. Og for mange vil størrelsen bli tilsvarende mindre avskrekkende enn begge storebrødrene, X og S. Men utseendemessig har den om mulig et enda mer sportslig preg. En noe større «Porsche-faktor» enn Model S om du vil. Like fullt; vår lekre «Deep Blue Metallic» er en umiskjennelig Tesla.

«Cabriolet» med tak: Glasstaket strekker seg fra front til akter. Foto: Dag Lauvland

Det begynner friskt og absurd, før du i det hele tatt har satt deg inn i bilen; Model 3 er på sett og vis smarttelefonens forlengede arm. Du åpner dørene og starter bilen med en mobilapp. Og om du skulle ha moro av det, kan du parkere i den trange passasjen mellom to biler uten å tenke på at du også må ut av den parkerte bilen. For det kan du gjøre stående på fortauet, fra app-en.

Kontrollpanelet: 15 toms «iPad-skjerm» sørger for å gi deg kontroll og holde deg informert. Foto: Dag Lauvland

Og selvfølgelig greier du ikke å dulte borti nabobilen. Det sørger åtte kameraer, parkeringssensorer og det ekstremt utvidede sikkerhetssystemet for. (Så er det ikke gitt at sjåføren av nabobilen blir like begeistret, når vedkommende må hoppe gjennom bakluka for å komme seg inn i egen parkert bil).

Åtte kameraer: Det er nok av elementer som skal sikre både trygg parkering og kjøring. Foto: Dag Lauvland

Tross det iherdige forsøket om å bli «Folketeslaen» har Model 3 heller ikke spart på autonom-kruttet. Også denne gjør en god jobb på egen hånd, med deg som «passasjer» i forsetet. Systemet skal ikke på noen måte stå tilbake for storebrødrene, Model S og X’ systemer. Og jo da; det frister til å bryte regelen om «begge hender på rattet».

Knappene: En slik multifunksjonsknapp på hver side av rattet gir deg litt utløp for behov for gammel type kontroll. Foto: Dag Lauvland

Minimalistisk

Etter et lett trykk på dørhåndtaket åpnes døra på gløtt og du kan stige inn i en verden så blottet på dupeditter, at du knapt tror bilen er kjørbar. Og hvor er speedometeret?

Et lett trykk: Og døra er åpen på gløtt. Foto: Dag Lauvland

For Tesla har valgt å fjerne alt av målere, knapper og brytere i både midtkonsoll og i dashbordet. Det hele styres via en 15 tommers skjerm, to knapper på rattet, og to spaker – én på hver side av rattet. Omtrent der du ellers forventer å finne vindusviskerspak og blinklys. Men i en viss forstand; kan du smarttelefonen din, så lærer du dette. Og det hele er så innmari elektrisk. Som rattjusteringen fra knappen på rattet, mens du faktisk sitter og holder i det.

Merker G-kraften

Vi starter vår korte tur i Mandal sentrum og setter bilen i «Drive», med «girspaken» på rattet – en plassering som i de fleste biler er plassering for vindusviskerspaken.

«Girspaken»: Omtrent der vi er vant til plasseringen av vindusviskerspaken. Foto: Dag Lauvland

Og så kjenner vi det; samtlige Teslaer «er» aksellerasjon. Også hva Model 3 angår. Sånn like over fem G-kraft-sekunder tar det å nå 100 km/t. (Hvilket vi selvfølgelig ikke kunne teste her i Lindesnesregionen.) Og i motsetning til hva vi har opplevd før, med antispinnsystem som jobber på høygir, så synes det som om teknikken tar det helt med ro. Og helt uten antydning til å glippe på våt asfalt langs Gismerøyveien i Mandal.

Dagligvarerommet: Designet er klargjort for firehjulsdrift, der teknikken skjules over hjulbuene. Foto: Dag Lauvland

G-kraften er for øvrig relativt lett å håndtere i skinnsetene vi sitter i. Og i denne utgaven betyr ikke «minimalistisk» nødvendigvis «billig». Støyen – både fra vind og dekk er svært lav. Og her kan vi sammenligne med andre elbiler med lav luftmotstand.

Porscheaktig: Det er umiskjennelig «Tesla» over designet, men med et noe mer Porschepreg enn storebrødrene. Foto: Dag Lauvland

For lav luftmotstand skilter også Model 3 med, på 0,23 Cd. (Om du skjønner bæret). Bakhjulsdrevet som den er vil den også muligens appellere til en mer sportslig garde som har sverget til bakhjulsdrift siden forrige århundre. Imidlertid slippes det i disse dager en firhjulsdrevet variant i USA, med motor på hvert av de fire hjulene.

Ikke voldsomt: Omlag 400 liter med bagasjerom, og nedfellbare 60/40 delte nedfellbare seter. Langt mindre enn på storebror S. Foto: Dag Lauvland

«Motorrommet» under panseret framme er som på X og S. Teknikken ligger skjult i utvidete hjulbuer. Og det gir plass til tre, fire handleposer fra Rema 1000. Bagasjerommet bak, på om lag 400 liter tar seg av større bagasje. Og dette kan selvsagt utvides med nedfellbare 60/40-delte bakseter.

Bondeanger

Flere som allerede har gått til anskaffelse av mer eller mindre langtrekkende elbiler til rundt 300.000 kroner vil muligens dra seg i håret og tenke at de skulle ha ventet på Model 3. Men, som en mager trøst; du nærmer deg 500.000 kroner om du vil ha akkurat «vår» bil.