Under årets Mjåvannsprint stilte 31 deltakere til start, fem flere enn under fjorårets stevne. Løpslederen Inga Tofteland forteller at oppmøtet var over all forventning.

– Det er uvanlig at så mange velger å stille på et asfaltrace i rallymiljøet, særlig når dette ikke er det største stevnet heller. Man ser vel heller på Mjåvannsprinten som en rolig avslutning på sesongen, forteller Tofteland.

Stevnet ble også det avsluttende racet for asfaltgruppen, og er regnet som det siste norske rallyet på tørt føre.

Fra Søgne og Songdalen var det Kai Tønnesland (58), Kristian Myren (70), Arnt Myren (67) og Runar Hodne (69) som stilte til start.

Med en Volvo 940 fra 1991, mot norgeseliten og deres millionbiler, var Kai Tønnesland fra Finsland helt klart en publikumsfavoritt. Foto: Sebastian Faugstad

Finlendingen i toppen

Med en Volvo 940 fra 1991, mot norgeseliten og deres millionbiler, var Kai Tønnesland fra Finsland helt klart en publikumsfavoritt.

Før siste utfordring i klasse tre (tohjulstrekk nasjonalt) hadde Tønnesland et utgangspunkt for tredjeplass, i tett konkurranse med BMW M3-sjåførene Camilla Antonsen, Jarle Lippert og Tommy Herregården

– Vi er veldig fornøyde med resultatet så langt. Det er moro å kunne måle seg opp mot norgeseliten. Det er alltids litt rom for forbedringer her og der, men jeg må jo si meg fornøyd når bilen er noe jeg har smidd hjemme, kommenterer han før siste utfordring.

Med utgangpunkt i en Volvo 940 fra 1991, er bilen til Tønnesland av egen konstruksjon. Her har han noen Volvo deler igjen, noen Audi og Ford deler, og en del maskineri han har smidd sammen hjemme. Foto: Sebastian Faugstad

Egen konstruksjon

– Motoren og toppen er fra en Volvo 940. Men ellers er det en blanding av noen Audi- og Ford-deler, og noe selvkomponert, forklarer Tønnesland.

Han er tidligere bilmekaniker, og har jobbet på bilen siden 2014. Nå har han drevet med rally i over 20 år, siden 1998.

– Men jeg begynte vel med motorsport først som femåring da, kommenterer han.

Kai Tønnesland (t.v.), med kartleseren John Eirik Brannsvoll, rakk ikke opp til pallen i år. Etter siste utfordring landet de på fjerdeplass. Foto: Sebastian Faugstad

Kai Tønnesland, med kartleseren John Eirik Brannsvoll, rakk ikke opp til pallen i år. Etter siste utfordring landet de på fjerdeplass.

– Det må nok være greit med tanke på hva man har, kommenterer Tønnesland.

Runar Hodne endte på niendeplass, Arnt Myren på 12. plass, mens Kristian Myren gikk ut av racet i løpet av konkurransen.

Runar Hodne endte på niendeplass under søndagens Mjåvannsprint. Foto: Sebastian Faugstad

Familie- og risikosport

Moren til Kai Tønnesland, Olaug Korhonen, forteller at rally har vært en familiesport helt tilbake til 1986. Her begynte Olaug og mannen å kjøre bilcross, for så å gå til rally to år senere.

– Sporten har stått sterkt i familien i alle år. Folk trives sammen i rallymiljøet. Vi tar vare på hverandre, og er i dag bare en stor familie, forteller hun.

– Hva er det som tiltrekker folk til rallysporten?

– Det er fart og spenning. Det er mye som skjer. Det er noen rundkast og noen som kjører av. Man har høy puls og skjelver ofte når man kommer tilbake. Det er dyrt, det er risikabelt, men for et kick, avslutter Korhonen.

Moren til Tønnesland, Olaug Korhonen, forteller at rally har vært en familiesport helt tilbake til 1986. Foto: Sebastian Faugstad