MANDAL Dette skriver bransjenettstedet Byggeindustrien på bygg.no. Man vet foreløpig er ikke årsaken til brokollapsen, men Byggeindustrien har fått innsyn i et møtereferat, der byggherren peker på fire sannsynlige årsaker til brukollapsen: Feil i beregninger, utførelsesfeil, materialsvikt og/eller andre/ytre forhold.

- Vi forsøker å finne svar på hvorfor broa kollapset og jobber etter fire mulige årsaker. Vi har hatt folk på anleggsplassen i forbindelse med oppryddingsarbeidene, som har undersøkt konstruksjonen etter hvert som den et tatt opp, i håp om å finne svar. Rapporten som kommer over påske vil forhåpentligvis gi svar på årsaken til at broa kollapset, og det er høyst sannsynlig en av de fire nevnte årsakene, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Steinar Jakobsen til Lindesnes.

Rapporten som Jakobsen henviser til skulle kommet 23. mars, men er litt forsinket og kommer etter påske.

– Reisen har gitt seg, og så er vårt håp å finne ut hvorfor reisen har gitt seg. Vi har et godt håp om at betongsøylene er av en slik kvalitet at det er mulig å bruke dem videre, men det må dokumenteres at de er av god nok kvalitet, sier Jakobsen.

Bankebroa i dag: Slik framstår broa som raste i dag. Foto: Signe Marie Rølland

Vet ikke hvor stort tapet blir

I referatet fra møtet mellom Statens vegvesen og Alliansebygg går det, ifølge bygg.no, frem at både entreprenør og byggherre har vurdert kollapsen til en såkalt K5-hendelse, det vil si potensial for dødsfall og materiell skade som overskrider fem millioner kroner.

– Vi er veldig glade for at det gikk så bra som det gjorde med dem som jobbet på broa da den kollapset, fortsetter han.

Han har ingen oversikt over hvor stort tapet blir i kroner og øre.

– Men det er klart det dreier seg om relativt store beløp i millionklassen. Hele broelementet er tapt, og i tillegg kommer kostnader som følge av forsinkelse og til adminstrasjon

LES MER OM BROKOLLAPSEN

– Kan ikke se vi har gjort feil

Prosjektleder i Alliansebygg, Leif Arild Fidje, sier til Byggeindustrien at de ikke ønsker å spekulere i hva som har vært årsaken til ulykken. Han sier det også er for tidlig å konkludere om noe av materialene kan gjenbrukes.

– Per nå kan ikke vi se at vi har gjort feil som skulle resultere i denne kollapsen, sier han til Byggeindustrien.

Anslagsvis gikk hele 140 kubikkmeter betong i sjøen sammen med de fire arbeiderne. Både Vegvesenet, forsikringsselskap, Arbeidstilsynet og politiet gransker nå saken parallelt.