Forsikringsselskapet If har utviklet en motekolleksjon med integrert refleks i samarbeid med moteskaperne Mardou&Dean. – Når det er så mange som glemmer refleks må vi utvikle produkter hvor refleks er en del av selve plagget, sier informasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If. Ifølge en undersøkelse utført av Norstat på oppdrag for forsikringsselskapet If bruker 45 prosent alltid refleks i Norge. 46 prosent oppgir at de bruker refleks «av og til», og ni prosent bruker aldri refleks. Av disse to siste gruppene oppgir 80 prosent at de glemmer refleks. Med andre ord er det flere enn fire av ti som alltid glemmer refleks. Mote gjennom sikkerhet If har inngått et samarbeid med moteskaperne Mardou&Dean om å designe en kolleksjon med klær og tilbehør som er refleks i seg selv og som derfor synes i mørket. – Plaggene reflekterer lys i mørket, men fungerer som moteklær på dagen. Kolleksjonen passer for både damer og herrer, og består blant annet av en parkas, et par votter og en designriktig veske, sier designer Ingrid Bredholt i motehuset Mardou&Dean.

– Vi har sammen utviklet «kolleksjonen som redder liv» med plagg og tilbehør som er mote og samtidig gir sikkerhet i mørket, sier Berge i If, og legger til at ved bruk av refleks halverer du risikoen for å bli påkjørt i mørket. Kvinner best Kvinner er mye bedre enn menn til alltid å bruke refleks. Ifølge undersøkelsen bruker 57 prosent av alle kvinner i Norge alltid refleks, mens kun 34 prosent av alle menn gjør det. – Det kan virke som om kvinner i Norge er bevisst sitt ansvar rundt refleksbruk, sier Berge. På landsbasis er innbyggerne i hovedstaden dårligst på refleksbruk, hvor kun 28 prosent alltid bruker refleks. Innbyggerne i Nord-Norge er best på refleksbruk, hvor 61 prosent alltid bruker refleks. Telemark skiller seg negativt ut fordi hele 23 prosent aldri bruker refleks i fylket, ifølge Norstat. – Skal man få opp refleksbruken i Norge må det være enkelt å huske, og hvis man ser bra ut samtidig er det ikke et minus i høstmørket, sier Jon Berge.

Pressemelding