Fullt hus: Fullt hus og god stemning under utdelingen av designerprisene. Foto: Skjermdump live-sending.
Vinnerobjektet: Med dette helt unike dioptersiktet vant marnardalbaserte Larsen Biathlon designerpris. Foto: Privat
På siktet: Larsen Biathlon har allerede begynt å selge siktet. Her er det montert på skiskyttervåpen. Legg også merke til de spesielle øyenskyggene, som også er helt nyutviklet. Foto: Privat

OSLO/MARNARDAL: I fullsatt storsal hos Norsk Design— og Arkitektursenter (DOGA) ved Akerselvas bredd i Oslo mottok Hans Ivar Larsen og utvikler Åsulv Tønnesland den prestisjetunge DOGA-prisen, designfeltets egen Oscar-statuett.

– Dette er helt fantastisk, og veldig uventet. Vi har aldri før søkt om å delta i en slik kåring. Da er det ekstra spesielt å motta designpris i aller første forsøk, sier Hans Ivar på telefon fra Oslo.

Norges designelite

Designdagen startet onsdag morgen med innledning fra Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge og Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Etter heldags fagseminar med visjonære foredragsholdere, ifølge DOGA, var det klart for utdeling av «Merket for god design» til innovative bedrifter og dyktige designere. Utdelingen ble ledet av konferansier Haddy Njie, for mange kjent som programleder for NRK.

– Vi skal dele ut priser til noen av Norges mest innovative bedrifter og dyktigste designere, proklamerte Njie, og satte i gang seremonien.

– Det hele var litt uvirkelig for en marnardøl i familiebedrift og en kar fra Evje, humrer Larsen.

Men deres totalt nyutviklete våpensikte, såkalt diopter, begeistret juryen.

– Vi har laget et skiskyttersikte som er basert på kunnskap jeg og pappa (Kjell Gunnar) har opparbeidet oss over flere tiår. Det finnes ikke maken sikte på markedet i dag, sier Larsen.

20150415_201823.jpeg

Mye arbeid

Etter flere års utvikling var siktet endelig klart i desember i fjor.

– Det var stunder jeg var nær ved å gi opp. Men vi fikk drahjelp av Innovasjon Norge, som var helt avgjørende for at vi kom i mål, sier Larsen.

Larsen Biathlon har bygd opp et sterkt merkenavn i skiskyttermiljøet gjennom mange år.

– Majoriteten av verdens skiskyttere bruker produkter fra vår bedrift. Samtlige gullmedaljer under OL i Sotchi ble vunnet med produkter levert av bedriften, forteller Larsen.

Måtte finne på noe nytt

Produktene har i stor grad vært preget av håndarbeid. Økte kostnader og mindre marginer, samt en begrenset produksjonskapasitet, tvang fram en beslutning om å enten redusere aktiviteten/legge ned, eller investere i ny design og produksjonsløsninger for økte volumer og bedre marginer. Alle eksisterende produkter er rettet mot sportsskyting og med enkle modifiseringer for skiskyting.

Tar opp markedskampen

Larsen er overbevist om at siktet vil kunne bli populært. Skulle markedet få øynene opp for diopteret, så finnes det i dag rundt 30.000 registrerte aktive utøvere av biathlon/skiskyting på verdensbasis, altså potensial kunder. Markedet domineres av tyske Anschutz som har mer enn 80 prosent av markedet på våpen og er relativt store på tilleggsutstyr.

– Men det var spesielt da sjefsdesigneren til Anschutz kom bort til vår stand forrige helg og kjøpte siktet over disk fra oss. Han la ikke skjul på at dette måtte studeres nærmere, sier Larsen.

Unikt

Diopteret er å anse som et av de viktigste komponentene på et våpen. Et dioptersikte med feil — dødknepp - vil gjøre det vanskelig å justere treffpunktet korrekt og medføre dårlig skyteresultat.

– Dette gjelder for utøvere på alle nivå. Eksisterende produkter er svært kostbare og har heller ikke de nødvendige kvaliteter det diopter for skiskyting bør ha. Dette gjelder spesielt åpne mekaniske løsninger for justering som lett kan fryse fast eller tette seg med snø, regn og is. Støpte aluminiumsstammer er også «sprø» i kulde og brekker lett av ved fall. Ideen var derfor å kombinere erfaring og kunnskap fra mange år som utstyrsleverandør og aktiv deltagelse i skiskyting med kunnskap og erfaring innen plastteknologi og sprøytestøping hos tilknyttet utviklingskonsulent. Prosjektet skulle resultere i et vesentlig mer kostnadseffektivt dioptersikte, samt en kombinasjon av funksjoner som ikke finnes på markedet, forklarer Hans Ivar Larsen.

Ingen pris til Mandal Veveri

Lindesnes skrev onsdag om Mandal Veveri som har mottatt designerprisen Merket for god design to ganger før. I år ble det ingen pris til det innovative veveriet.