Geir Nateland, som bor på Mæsel i Finsland, har hjemmekontor og er derfor avhengig av nettforbindelse.

– Etter snøfallet 15. januar har jeg ikke hatt bredbånd, sier Nateland. Han meldte fra om dette til Telenor, og fikk automatisk gratis giga på telefonen som gjør internettdeling mulig, noe han syns er positivt. Han klarer å jobbe med gigaene han får, men andre ting i huset som fjernsyn og stereoanlegg er det ikke nok kapasitet til å drive.

– Det kom en reparatør og trodde han fant ut av det, men det hjalp jo ikke, sier Nateland. Siden har det gått slag i slag uten at noe har skjedd. Det har vært folk i stolpen på jordet bortenfor huset, som har meldt at feilen er rettet, men bredbåndet virker fremdeles ikke.

– 19. februar kom beskjed om at linja var testet og alt var ok, men det hjalp ikke, så jeg meldte fra på nytt, forteller Nateland.

Det ble målt at feilen var 480 meter fra huset. Han som var der hadde ikke lov å gå opp i stolpen, så andre måtte gjøre det. Nå har Nateland fått beskjed at forventet reparasjonstid er 10. april.

– Tre måneder uten nett, kommenterer Nateland. Han sitter igjen med et inntrykk av at årsaken til at det har tatt så lang tid, har vært at de ikke kunne komme ut i snøen. Samtidig undrer han seg over at folkene fra Agder Energi jobbet dag og natt i en måned for at folk skulle få tilbake strømmen. Nateland peker ut:

– Du kan se telefonledningen hele veien. Det er 10-20 meter å gå fra veien og ut til stolpene. Sist uke var der nye fotspor ut til stolpen, så da øynet jeg et håp, men det må bare være noen som har vært her og kikket. Snart er jeg redd for bare å få beskjed om at det ikke er verd å reparere, sier Nateland. Han avslutter med følgende hjertesukk:

– Jeg håper at kommunen gjør som nabokommunen Marnardal, med fiber til alle slik at vi har mulighet for å bo her.

MÆSEL: Ingen netttilgang på hjemmekontoret til Geir Nateland. Photo: Klara Turid Fidje Frettun

Beklager feilen

Informasjonssjef i Telenor Norge, Magnus Line, beklager at Nateland har vært uten bredbånd, men sier at han håper at Telenors alltid å nett-garanti har avhjulpet situasjonen.

– Entreprenøren på Sørlandet har hatt veldig mange oppdrag i vinter etter det store snøfallet og påfølgende kraftutfallet. Vi håper å komme tilbake til kunden rett over påske med en endelig løsning, sier han.

På spørsmål om det er grunnlag for at folk i griskgrente strøk kan risikere at de ikke får reparert skader oppstått under det store snøfallet da det er for kostbart, svarer Line følgende:

– Vi er nødt til å fornye bredbåndstilbudet og kostnader vurderes i alle feilsituasjoner, både i grisgrendte strøk og i byene. For kundene betyr dette i noen tilfeller at de får levert tjenestene over mer moderne og stabile teknologier. Vi har ikke foretatt kostnadsvurdering i denne aktuelle saken, det skal utføres av entreprenør. Kunden vil få informasjon så snart vurdering er utført.

Tre over linja

Geir Nateland er ikke den eneste i Finsland som har utfordringer knyttet til Telenor. Hos Tor Wikne på Fjeldsgård har et tre falt over linja og ledningen henger i en bue. "For dyrt å reparere", var svaret Wikne fikk fra Telenor. De anslo kostnaden til 100 000, og påpekte at det var i et krevende område.

– Jeg lurer på hva de gjør for å kvalitetssikre arbeidet, for dette står ikke i stil til skadene. Det tar en time å gjøre jobben, med kjøring to timer, sier Wikne.

I stua har familien prosjektor i stedet for TV, og ser mye film via netflix. Wikne sier 90 prosent av det familien gjør på ettermiddagene skjer via nettet i en eller annen form. Tvillingguttene gjør lekser på nett, og er følgelig totalt avhengig av nettilgang. I tillegg kommer de fleste fakturaer nå på mail.

– Vi kan klare oss uten å se på filmer, men lekser og betale regninger er noe som må gjøres. Hvis en ikke kan få åpnet fakturaene som kommer på mail, fører det til både purring og inkassokrav. Den dagen tjenesten fra Telenor opphører, har jeg et kjempeproblem, fastslår Wikne.

Han ønsker at samme muligheter som inntil videre har vært skal opprettholdes, men Telenor truer med å si opp avtalen hvis tilsvarende skjer igjen. Det hører med til historien at han denne gang har fått lov å henge opp igjen ledningen selv.

Alternativet er trådløst nettverk, men det er en kostbar affære.

– Telenor har leveringsplikt på fasttelefon, men ikke på nett. I dag koster det 19 kroner måneden med fasttelefon. Dette beløpet skal økes til 249 kroner. Det står ikke i stil til det jeg har i alle fall, sier Wikne.

Magnus Line, informasjonssjef i Telenor, beklager at enkelte kunder i Finsland har vært uten bredbånd i lengre tid. Foto: Martin Fjellanger/Telenor

Klara Turid Fidje Frettun/Anne Lise Riseng